یاژن, سعید, توکلی فر, محمدرضا, ترابی سلامی, سجاد, یعقوبی فر, محمد علی, صفاری, احسان. (1394). شناسایی عوامل موثر در برقراری ارتباط مؤثر بین دانشجو و استاد از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار سال 1392. بیهق, 19(3), 68-78.
سعید یاژن; محمدرضا توکلی فر; سجاد ترابی سلامی; محمد علی یعقوبی فر; احسان صفاری. "شناسایی عوامل موثر در برقراری ارتباط مؤثر بین دانشجو و استاد از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار سال 1392". بیهق, 19, 3, 1394, 68-78.
یاژن, سعید, توکلی فر, محمدرضا, ترابی سلامی, سجاد, یعقوبی فر, محمد علی, صفاری, احسان. (1394). 'شناسایی عوامل موثر در برقراری ارتباط مؤثر بین دانشجو و استاد از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار سال 1392', بیهق, 19(3), pp. 68-78.
یاژن, سعید, توکلی فر, محمدرضا, ترابی سلامی, سجاد, یعقوبی فر, محمد علی, صفاری, احسان. شناسایی عوامل موثر در برقراری ارتباط مؤثر بین دانشجو و استاد از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار سال 1392. بیهق, 1394; 19(3): 68-78.
شناسایی عوامل موثر در برقراری ارتباط مؤثر بین دانشجو و استاد از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار سال 1392
مقدمه: ارتباط یکی از مهمترین فعالیتهای روزانهی هرفرد است. و ارتباط با استاد به عنوان رکن اصلی دانشگاه حایز اهمیت است و در رسیدن دانشجو به اهدافش نقش به سزایی دارد. آشنایی با ویژگیهای موثر بر این ارتباط میتواند برنامه ریزان را با نقاط قوت و ضعف آشنا سازد و در روند یاددهی – یادگیری بهبود ایجاد کند. هدف از این تحقیق آشنایی با عوامل موثر بر ارتیاط بین استاد و دانشجو از دیدگاه دانشجویان می باشد. مواد و روش ها: مطالعه توصیفی – مقطعی، بر روی 165 نفر ازدانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 92 که طبق جدول مورگان انتخاب شده بود انجام شد. سئوالات پرسشنامه در سه حیطه فردی(12سوال)،حرفهای(14 سوال) و علمی(6سوال) بودند. داده ها با استفاده از نرم افزار 15spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. همچنین از آزمونهای آماری توصیفی (میانگین- واریانس ) و روشهای آمار تحلیلی شامل آزمونهای همبستگی در سطح معناداری 0.05 استفاده می شود. یافتهها: نتایج نشان می دهد که ارتیاط موثر بین جنس مونث بسیار زیاد و در بین جنس مذکر زیاد میباشد. در مجموع احترام به دانشجو (0.65±4.59) , صمیمیت و همدلی با دانشجویان (0.69±4.56)، رعایت عدالت در برخورد با دانشجویان (0.69±4.56) بیشترین تاثیر و سن (0.98±3.55) و جنس (1.06±3.68)، سابقه فعالیتهای پژوهشی (1.09±3.83) ،ارایه طرح درس (1.09±3.68) کمترین تاثیر را داشت. نتیجه گیری: مهارتهای ارتباطی و روابط انسانی نقش بسزایی در ارتباط استاد با دانشجو دارد. بطوری که احترام به دانشجو، صمیمیت و همدلی با وی ، رعایت عدالت در برخورد با آنان و سعی در رفع مشکلاتشان بیشترین تاثیر و عامل سن، جنس، سابقه فعالیتهای پژوهشی، مرتبه استاد و ارائه طرح درس کمترین تاثیر را در ارتباط بین استاد و دانشجو دارد.
Investigatingeffective factorsfor establishingeffective student – teacher communication fromSabzevar University of medical science nursing student’s Viewpoints in 2013
نویسندگان [English]
saeed yajan؛ mohammad reza tavakolitar؛ sajad torabi eslami؛ mohammad ali yaghubi far؛ Seyed Ehsan Saffari
چکیده [English]
Introduction: Communication is one of the most important daily activities foreach individual and communicating with teachers is a major cornerstone in university, which plays an important role for students inachieving their goals. . Understanding effective characteristics influencing thiscommunicationcan make the planners familiar with the strengths and weaknesses, and improve educating – learning process.The purpose of this research is introducing the effective factors on student – teacher communication from student's point of view Methods& materials: Cross – sectional study, on 165 nursing students in Sabzevar University of Medical Science in 1392 who was elected according to Morgan table. Questions include in three scopes : individual scope(12question), professional(14 question), and scientific(6 question). Data were analyzed with spss 15. Also, descriptive statistics (Average - variance) and methods of analysis used to test the correlation at the 0.05 level. Results: The study results showedthateffective communication between femalesandmales is numerous and high between males.Respecting the students (4.59 ± 0.65) , communion with students (4.56 ± 0.69), fairness in dealing with students (4.51 ± 0.69) were more effective, and age (3.55 ±.98),gender(3.68 ± 1.06), history of research activity (3.83 ± 1.09), planing course (3.68 ± 1.09) were less effective. Conclusion: Communication skillsandhuman relationsplay an important role instudent – teacher communication.Respecting the students andcommunionwith them, fairness indealing withstudents and trying tosolvetheir problems have the greatest impact andAge, gender, history ofresearch activities, educational degreeofteachers andproviding lessonplanshave lowerimpact onthe relationshipbetween teacherandstudents