• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
بیهق
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 24 (1398)
دوره دوره 23 (1397)
دوره دوره 22 (1396)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 21 (1395)
دوره دوره 20 (1394)
دوره دوره 19 (1393)
دوره دوره 18 (1392)
دوره دوره 17 (1391)
دوره دوره 16 (1390)
دوره دوره 15 (1389)
دوره دوره 14 (1388)
دوره دوره 13 (1387)
دوره دوره 12 (1386)
دوره دوره 11 (1385)
قدرتی, نعیمه, قدرتی, اکرم, قناعتی, مهدی. (1396). رابطه بین معنای زندگی و هوش هیجانی با شادکامی در دانشجویان پرستاری. بیهق, 22(2), 8-15.
نعیمه قدرتی; اکرم قدرتی; مهدی قناعتی. "رابطه بین معنای زندگی و هوش هیجانی با شادکامی در دانشجویان پرستاری". بیهق, 22, 2, 1396, 8-15.
قدرتی, نعیمه, قدرتی, اکرم, قناعتی, مهدی. (1396). 'رابطه بین معنای زندگی و هوش هیجانی با شادکامی در دانشجویان پرستاری', بیهق, 22(2), pp. 8-15.
قدرتی, نعیمه, قدرتی, اکرم, قناعتی, مهدی. رابطه بین معنای زندگی و هوش هیجانی با شادکامی در دانشجویان پرستاری. بیهق, 1396; 22(2): 8-15.

رابطه بین معنای زندگی و هوش هیجانی با شادکامی در دانشجویان پرستاری

مقاله 2، دوره 22، شماره 2 - شماره پیاپی 41، تابستان 1396، صفحه 8-15  XML اصل مقاله (751 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
نعیمه قدرتی1؛ اکرم قدرتی 2؛ مهدی قناعتی3
1کارشناس پرستاری، کمیته تحقیقات‎ ‎دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
2*نویسنده مسئول،کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
3کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، آموزگار آموزش و پرورش
چکیده
زمینه و هدف: هدف از این مطالعه بررسی رابطه متغیرهای معنای زندگی، هوش هیجانی با شادکامی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار می­باشد.
مواد و روش ها: روش این تحقیق توصیفی- تحلیلی است. جامعه ی آماری، دانشجویان پرستاری مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار بود که 245 نفر بودند. حجم نمونه 145 نفر و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بود. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد معنای زندگی (MLQ) هوش هیجانی برادبری و گریوز و شادکامی اکسفورد (OHI) بود.
یافته ها: در این پژوهش مجموعاً 145 نفر دانشجوی پرستاری شرکت داشتند که از این میان 6/58 درصد دختر و 4/41 درصد پسر بودند. میانگین سنی شرکت کنندگان 41/1± 67/20 و 4/61 درصد دانشجویان مجرد و 6/38 درصد متأهل بودند. همچنین 3/59 درصد بومی و  7/40 درصد غیر بومی بودند. یافته های آزمون همبستگی نشان داد که شادکامی با هوش هیجانی (384/0   r= 0001/0 p=) و معنای زندگی (384/0   r= 0001/0 p=) و مؤلفه های آنها رابطه مثبت و معناداری دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد متغیرهای پیش بین 1/21 درصد تغییرات متغیر شادکامی را تبیین می کند.
نتیجه گیری: هوش هیجانی بالا و وجود معنا و جستجوی معنا در زندگی با افزایش شادکامی دانشجویان پرستاری ارتباط دارد.
کلیدواژه‌ها
معنای زندگی؛ هوش هیجانی؛ شادکامی؛ دانشجویان پرستاری
موضوعات
پرستاری
عنوان مقاله [English]
Relationship between Life Meaning and Emotional Intelligence with Happiness of Nursing Students
نویسندگان [English]
Naeemeh Ghodrati1؛ Akram Ghodrati2؛ Mahdi Ghanaati3
1‎ Bs of ‏nursing, Student Research Committee, Sabzevar University of Medical Sciences, ‎Sabzevar, Iran
2‎*MA. of Educational Research, Educational Development Center, Sabzevar University of ‎Medical Sciences.
3‎MA. of Educational management ,teacher
چکیده [English]
Background and Aims: This study aimed to investigate the relationship between the meaning of life, emotional intelligence and happiness of nursing students of Sabzevar university of medical sciences.
Materials and Methods: This was  descriptive-analytic studyin which 245 of undergraduate nursing students of Sabzevar university of medical Sciences were the statistical population. The stratified random sampling was applied for selecting 145 people. The standard questionair of  life meaning (MLQ),  Bradberry and Greaves emotional intelligence and Oxford happiness study Instruments.
Results: A total of 145 nursing students participated in this study. 41/4% of them were males and 58/6%  females. The average age of participants was 20/67±1/41 and 61/4% of them were single and 38/6% were married. The 59/3% native and 40/7% were non-native.The results of correlation analysis showed that emotional intelligence and happiness and the meaning of life and their components have a significant positive relationship. Regression analysis also showed that 21/1 percent of predictive variables explain happiness.
Conclusion: High emotional intelligence and life meaning showed relation with increasing in happiness of nursing students.
کلیدواژه‌ها [English]
Meaning of Life, Emotional Intelligence, Happiness, Nursing Students
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 853
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 881
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.