• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
بیهق
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 24 (1398)
دوره دوره 23 (1397)
دوره دوره 22 (1396)
دوره دوره 21 (1395)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 20 (1394)
دوره دوره 19 (1393)
دوره دوره 18 (1392)
دوره دوره 17 (1391)
دوره دوره 16 (1390)
دوره دوره 15 (1389)
دوره دوره 14 (1388)
دوره دوره 13 (1387)
دوره دوره 12 (1386)
دوره دوره 11 (1385)
داداشی, سیامک, بافنده, حسن, احمدی, عزت اله, رسولی, حبیب اله. (1395). تأثیر تمرینات کامپیوتری حافظه کاری بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان. بیهق, 21(3), 19-27.
سیامک داداشی; حسن بافنده; عزت اله احمدی; حبیب اله رسولی. "تأثیر تمرینات کامپیوتری حافظه کاری بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان". بیهق, 21, 3, 1395, 19-27.
داداشی, سیامک, بافنده, حسن, احمدی, عزت اله, رسولی, حبیب اله. (1395). 'تأثیر تمرینات کامپیوتری حافظه کاری بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان', بیهق, 21(3), pp. 19-27.
داداشی, سیامک, بافنده, حسن, احمدی, عزت اله, رسولی, حبیب اله. تأثیر تمرینات کامپیوتری حافظه کاری بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان. بیهق, 1395; 21(3): 19-27.

تأثیر تمرینات کامپیوتری حافظه کاری بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان

مقاله 3، دوره 21، شماره 3 - شماره پیاپی 38، پاییز 1395، صفحه 19-27  XML اصل مقاله (933 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
سیامک داداشی 1؛ حسن بافنده2؛ عزت اله احمدی2؛ حبیب اله رسولی3
1گروه روانشناسی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2استادیار/ گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
3گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده
زمینه و هدف: حافظه کاری توانایی نگهداشتن فعلی اطلاعات در ذهن برای یک دوره کوتاه است، درحالی‌که کاربرد این اطلاعات برای تکلیف در دست انجام می‌باشد. مطالعات قبلی به این نکته اشاره دارند که به‌طورکلی حافظه کاری با پیشرفت تحصیلی در ارتباط است. هدف از این مطالعه، بررسی اثربخشی تمرینات کامپیوتری حافظه کاری بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان می‌باشد.
مواد و روش ها: ‏ در این راستا، 12 دانشجوی سالم تمرینات را در گروه آزمایش انجام دادند. تعداد 12 دانشجو نیز به‌ عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. قبل و بعد از مداخله، معدل دانشجویان به ‌عنوان پیش‌آزمون و پس‌آزمون ثبت شد.
یافته­ها: نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که تمرینات کامپیوتری حافظه کاری بهبود معنی‌داری را در پیشرفت تحصیلی دانشجویان ایجاد می‌کند (0001/0>p).
نتیجه گیری: با توجه به اهمیت حافظه کاری در بسیاری از فعالیت‌های روزمره، و همچنین اهمیت آن در امور تحصیلی دانشجویان، چنین نتیجه‌گیری می‌شود که استفاده از تمرینات کامپیوتری حافظه کاری می‌تواند موجب بهبود پیشرفت تحصیلی دانشجویان شود.
کلیدواژه‌ها
حافظه کاری؛ توانبخشی؛ پیشرفت تحصیلی
عنوان مقاله [English]
Efficacy of Computerized Training of Working Memory on University Students’ Academic Achievement
نویسندگان [English]
Siamak Dadashi1؛ Hassan Bafandeh2؛ Ezzatollah Ahmadi2؛ Habibollah Rasouli3
چکیده [English]
Background and Aims: Working memory has the ability to keep the current information for a short period, while this information was applied for the task at hand. Previously conducted researches studied and pointed that there was a meaningful relationship between working memory and the academic achievement. This study aimed to investigate the effectiveness of the computerized training of working memory on academic achievement improvement of university students.
Materials and Methods: In this regard 12 young healthy students completed the trainings in experimental group. 12 young healthy students were selected as the control group. Before and after the training participants’ Grade Point Average was recorded.
Results: Results demonstrated that computerized training of working memory produces significant improvements in students’  academic achievement .(p<0.0001).
Conclusion: Due to the importance of working memory in many daily activities, as well as its importance in student's academic affairs, it was concluded that using of computerized training of working memory can improve university students’ academic achievement
کلیدواژه‌ها [English]
working Memory, rehabilitation, Academic Achievement
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 393
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 623
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.