کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزواربیهق2008-032822220170922Evaluation of Workers’ Workload at Neyshabur Ceramic and Tile Factory 2017بررسی وضعیت بار کاری در کارگران کارخانه کاشی و سرامیک شهرستان نیشابور در سال 139617973FAسمیهبلقن آبادی*نویسنده مسئول،مربی، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایرانامیرنیرابادیدانشجوی کارشناسی مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار، سبزوار، ایرانJournal Article20170703<strong>Background and Aims:</strong> Workload can be defined as the worker's required capacity to meet a special level of performance to do a task. Workload is increasing by factors such as type of job, repetition of task, intensity, and duration and psychological factors of the work. This study aimed to evaluate workers’ workload at Ceramic Tile factory.
<strong>Materials and Methods</strong>: This cross-sectional descriptive-analytic study was conducted on 120 workers of Neyshabur ceramic and tile factory in. NASA-TLX standard questionnaires was respectively used. Then, the obtained data was analyzed using SPSS-20 software and descriptive statistics and Pearson-Spearman correlation test.
<strong>Results</strong>: Results of NASA-TLX revealed that performance, frustration and physical demands showed respectively high mean scores of 87,76 and 75 and the least score was 51. Therewere significant correlations between marriage, level of education, work experience and the hours of work per week with mean mental workload score.
<strong>Conclusion:</strong> It was revealed that workload was high. This result was also confirmed by observational evaluation. Based on our results, workload management programs should be focused on omitting or reducing improper working workplace.<strong>زمینه و هدف: </strong>بارکاری، میزان ظرفیت مورد نیاز افراد جهت دستیابی به سطح کارایی مناسب برای انجام یک وظیفه میباشد. وجود عواملی همچون نوع کار، تکرار کار، شدت و مدت زمان و عوامل روحی روانی باعث تشدید بار کاری می شود. هدف مطالعه حاضر ارزیابی ریسک بار ذهنی در کارکنان صنعت کاشی و سرامیک بود.
<strong>مواد و روش ها: </strong>این مطالعه مقطعی، توصیفی– تحلیلی به صورت سرشاری در بین 120 کارگر صنعت کاشی و سرامیک در شهر نیشابور انجام گرفت. به منظور ارزیابی بارکاری از شاخص NASA-TLX استفاده نمودیم. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 و با کاربرد آمارههای توصیفی و ضریب همبستگی پیرسونو اسپیرمن تحلیل شد.
<strong>یافته ها: </strong>نتایج به دست آمده حاصل از ارزیابی بارکاری با استفاده از شاخص NASA-TLX نشان داد که کارگران به ترتیب در ابعاد عملکرد و کارایی، احساس دلسردی و ناکامی و بار فیزیکی با نمرههای 87، 76 و 75 سطح نمرات بالایی دارند و کمترین نمره مربوط به میزانتلاشوکوشش با نمره 51 بود. بین تأهل، سطح تحصیلات، سابقه کاری، ساعات کاری افراد با بار ذهنی رابطه معنیداری یافت گردید.
<strong>نتیجه گیری: </strong>طبق بررسی انجام شده، میزان بارکاری در بین کارگران بالا است. بر این اساس برنامه مدیریتی جهت حذف یا کاهش بارکاری و یا حذف شرایط نامناسب کاری ضروری میباشد.https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_973_8bff0f3eb2b8dad052feb5697dd1551e.pdfکمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزواربیهق2008-032822220170922Relationship between Life Meaning and Emotional Intelligence with Happiness of Nursing Studentsرابطه بین معنای زندگی و هوش هیجانی با شادکامی در دانشجویان پرستاری815974FAنعیمهقدرتیکارشناس پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی سبزواراکرمقدرتی*نویسنده مسئول،کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی سبزوارمهدیقناعتیکارشناس ارشد مدیریت آموزشی، آموزگار آموزش و پرورشJournal Article20170407<strong>Background and Aims:</strong> This study aimed to investigate the relationship between the meaning of life, emotional intelligence and happiness of nursing students of Sabzevar university of medical sciences.
<strong>Materials and Methods</strong>: This was descriptive-analytic studyin which 245 of undergraduate nursing students of Sabzevar university of medical Sciences were the statistical population. The stratified random sampling was applied for selecting 145 people. The standard questionair of life meaning (MLQ), Bradberry and Greaves emotional intelligence and Oxford happiness study Instruments.
<strong>Results</strong>: A total of 145 nursing students participated in this study. 41/4% of them were males and 58/6% females. The average age of participants was 20/67±1/41 and 61/4% of them were single and 38/6% were married. The 59/3% native and 40/7% were non-native.The results of correlation analysis showed that emotional intelligence and happiness and the meaning of life and their components have a significant positive relationship. Regression analysis also showed that 21/1 percent of predictive variables explain happiness.
<strong>Conclusion:</strong> High emotional intelligence and life meaning showed relation with increasing in happiness of nursing students.<strong>زمینه و هدف: </strong>هدف از این مطالعه بررسی رابطه متغیرهای معنای زندگی، هوش هیجانی با شادکامی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار میباشد.
<strong>مواد و روش ها: </strong>روش این تحقیق توصیفی- تحلیلی است. جامعه ی آماری، دانشجویان پرستاری مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار بود که 245 نفر بودند. حجم نمونه 145 نفر و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بود. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد معنای زندگی (MLQ) هوش هیجانی برادبری و گریوز و شادکامی اکسفورد (OHI) بود.
<strong>یافته ها: </strong>در این پژوهش مجموعاً 145 نفر دانشجوی پرستاری شرکت داشتند که از این میان 6/58 درصد دختر و 4/41 درصد پسر بودند. میانگین سنی شرکت کنندگان 41/1± 67/20 و 4/61 درصد دانشجویان مجرد و 6/38 درصد متأهل بودند. همچنین 3/59 درصد بومی و 7/40 درصد غیر بومی بودند. یافته های آزمون همبستگی نشان داد که شادکامی با هوش هیجانی (384/0 r= 0001/0 p=) و معنای زندگی (384/0 r= 0001/0 p=) و مؤلفه های آنها رابطه مثبت و معناداری دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد متغیرهای پیش بین 1/21 درصد تغییرات متغیر شادکامی را تبیین می کند.
<strong>نتیجه گیری: </strong>هوش هیجانی بالا و وجود معنا و جستجوی معنا در زندگی با افزایش شادکامی دانشجویان پرستاری ارتباط دارد.https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_974_696996f089922d1ce53bea6a069d9dcf.pdfکمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزواربیهق2008-032822220170823The use of cranberry for prevention of Urinary tract infectionقره قاط و پیشگیری از عفونت دستگاه ادراری1622975FAمحبوبهرسول زاده بیدگلی*نویسنده مسئول، دانشجوی دکتری بهداشت باروری، مرکز تحقیقات پرستاری تروما، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایرانناهیدگلمکانیمربی وعضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی مشهد(جرجانی)- دانشگاه علوم پزشکی مشهدسمیراابراهیم زاده ذگمیمربی و هییت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهدسعیدهنصیریکارشناسی ارشد ماماییJournal Article20170806<strong>Background and Aims:</strong>Urinary tract infection is a bacterial infection that affects any part of the urinary tract. Antibiotics can be used for prevention of recurrent urinary tract infection,and due to the adverse effects of chemical medicines including allergen effects, resistance creation to bacteria and toxicity cases, herbal treatment have been noticed alternatively. This study aimed to identify effective herbal drugs on preventing urinary tract infection. <br /><strong>Materials and Methods</strong>:Databases such as Ovid, Medline, Scopus, Science direct and Inter science were searched using keywords such as complementary therapy, herbal medicine, alternative medicine and urinary tract infection from 1994 to 2012. <br /><strong>Results</strong>:Studies have shown that herbal products particularly "cranberry” can be effective on prevention of recurrent urinary tract infection. But no clear scientific evidence was identified on effective amount, concentration and usage duration for prevention.. <br /><strong>Conclusion:</strong>Cranberry is useful for prevention of urinary tract infection but more studies are required.<strong>زمینه و هدف: </strong>عفونت ادراری یک بیماری باکتریایی است که 50 درصد زنان بالغ را مبتلا میکند که از این بین عفونت مکرر، 90 درصد موارد را شامل میشود. آنتیبیوتیک برای پیشگیری از عفونت مکرر دستگاه ادراری استفاده میشود که با توجه به عوارض جانبی داروهای شیمیایی از جمله حساسیتزایی، ایجاد مقاومت باکتری به آنها و ایجاد سمیت دارویی، استفاده از درمانهای گیاهی با عوارض جانبی کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند. بنابراین بر آن شدیم تا مقالهای مروری با هدف بررسی گیاه دارویی قرهقاط در پیشگیری از عفونت دستگاه ادراری تدوین نماییم.<br /> <strong>مواد و روش ها:</strong> با جستجو در سایتهای Ovid, Medline, Scopus, Science direct و Inter science و با استفاده از کلید واژههایComplementary Therapy, Alternative Therapy Herbal Medicine, و UTI مقالات مرتبط از سال 1994 تا سال 2012 بدست آمد.<br /> <strong>یافته ها: </strong>گیاهانی از جمله قرهقاط در پیشگیری از عود عفونت دستگاه ادراری میتوانند مؤثر باشند، اما هیچ مدرک علمی در ارتباط با میزان، غلظت و طول مدت لازم برای مداخله با استفاده از قرهقاط در پیشگیری از عفونت ادراری شناسایی نشد.<br /> <strong>نتیجه گیری: </strong>قرهقاط در پیشگیری از عفونت ادراری مؤثر است اما نیاز به انجام مطالعات بیشتر در این زمینه احساس میشود.https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_975_3872628bf0f71f232e33be91f690c131.pdfکمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزواربیهق2008-032822220170922Comparison of Metacognition, Cognitive Flexibility and Impulsivity in adolescents with Internal locus of Control and External Locus of Controlمقایسه فراشناخت، انعطاف پذیری شناختی و تکانشگری در نوجوانان با منبع کنترل درونی و بیرونی2330985FAحبیب الهرسولیدانشجوی کارشناسی ارشد علوم شناختی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.مهرانسلیمانیاستادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.فخرالساداتقریشی راداستاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.Journal Article20170704Background and Objectives: locus of control is the degree to which people believe that they have control over the outcome of events in their lives, as opposed to external forces beyond their control This study aimed to compare cognitive flexibility, metacognition and impulsivity in adolescents with internal locus of control and external locus of control.<br /> Materials and Methods: This is a case-control study. In this regard, 25 high school students with internal locus of control and 25 high school students with external locus of control were chosen by Rotter's locus of control scale, and then participants were evaluated with Wisconsin Card Sorting Test(WCST), Adolescent Meta-cognition Questionnaire and Barratt Impulsiveness Scale-11. Data were analyzed using Multivariate analysis of variance(MANOVA) via SPSS 18.<br /> Results: The results showed that there are significant difference between subjects with internal locus of control and subjects with external locus of control in cognitive flexibility, metacognition and impulsivity(p<0.0001), <br /> Conclusion: The results of this study indicated that subjects with external locus of control shows deficits in cognitive flexibility, metacognition and impulsivity.زمینه و هدف: منبع کنترل درجه ای است که در آن افراد معتقدند که آنها می توانند نتیجه رویدادها را در زندگی خود کنترل کنند، بطوریکه با نیروهای خارجی فراتر از کنترل خویش مخالفت می کنند. هدف از این پژوهش مقایسه اتعطاف پذیری شناختی، فراشناخت و تکانشگری در نوجوانان با منبع کنترل درونی و بیرونی می باشد. <br /> مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع مورد-شاهد می باشد. در این راستا، 25 دانش آموز مقطع دبیرستان با منبع کنترل درونی و 25 دانش آموز مقطع دبیرستان با منبع کنترل بیرونی با پرسشنامه منبع کنترل راتر انتخاب شدند، و سپس توسط آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین، پرسشنامه فراشناخت نوجوانان و مقیاس تکانشگری بارت-11 مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره و توسط نرم افزار spss 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. <br /> یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که تفاوت معنی داری بین انعطاف پذیری شناختی، فراشناخت و تکانشگری در افراد با منبع کنترل درونی و منبع کنترل بیرونی وجود دارد(0001/0< p). <br /> نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که افراد با منبع کنترل بیرونی نقایصی را در انعطاف پذیری شناختی، فراشناخت و تکانشگری نشان می دهند.https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_985_f74c85b933c11cce286e00fa35d0bbbf.pdfکمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزواربیهق2008-032822220170922An Overview of Applications of the Behavioral Learning Theory in Nursing Education in Iran: A Narrative Reviewمروری بر کاربردهای نظریه یادگیری رفتار گرایی در آموزش پرستاری ایران: یک مرور نقلی3144989FAحسینکریمی مونقیدانشیار، مرکز تحقیقات مراقبت مبتنی بر شواهد، گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، گروه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانشهنازاحراری*نویسنده مسئول، دانشجوی دکترای پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایرانفاطمهمحمودزاده زرندیعضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دانشکده پیراپزشکی، گروه اتاق عمل،دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایرانسید ابوالفضلوقار سیدیناستادیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجندJournal Article20170623<strong>Background and Aims:</strong> The implementation of theoretical skills acquired in the clinical setting is achieved through the active participation of students in the process of learning and making visible changes in their behaviors. Considering the importance of nursing profession and application of behavioral learning theory in acquiring clinical competencies of this field, this study was conducted to review the applications of behaviorism theory in nursing education of Iran. <br /><strong>Materials and Methods</strong>: This study is a narrative review. Data were collected by searching Persian and English keywords: web-based education, competency-based education, mastery learning, and computer-based simulation separately and in combination in internal and international databases. Inclusion criteria were the existence of keywords in the title and abstract of articles, all English and Persian articles with full-text access prepared in Iran, and the exclusion criteria were research topics unrelated to nursing education and non-native studies of Iran. A total of 330 articles were obtained and reviewed and 32 related articles which were between 2002 and 2016 were selected and intended data were extracted. <br /><strong>Results</strong>: Based on findings of this study, using behavioral learning theory as a complementary method of traditional nursing education, provides the opportunity for critical thinking and problem solving skills in addition to obtaining theoretical and practical knowledge of the nursing students. <br /><strong>Conclusion:</strong> Considering the advantages of using behaviorism theory in teaching clinical skills, it is suggested that, educational approaches such as computer training, web-based education and simulated programs, achievement or competency-based education be included in nursing curriculum along with traditional teaching methods.<strong>زمینه و هدف</strong><strong>:</strong>اجرای مهارتهای آموخته شده نظری در محیط بالینی به واسطه فعال بودن دانشجویان در فرآیند یادگیری و ایجاد تغییرات قابل مشاهده در رفتار آنان محقق میگردد. با توجه به اهمیت حرفه پرستاری و کاربرد نظریه یادگیری رفتارگرایی درکسب صلاحیتهای بالینی این رشته این مطالعه با هدف مروری بر کاربردهای نظریه رفتارگرایی در آموزش پرستاری ایران انجام گرفت.<br /> <strong>مواد و روش ها:</strong> این یک مطالعه مروری از نوع نقلی است. دادههای موردنظر با جستجوی کلمات کلیدی فارسی و انگلیسی آموزشهای رایانهای، آموزش مبتنی برصلاحیت، تسلطآموزی، برنامههای شبیهسازی شده رایانهای بصورت جدا و ترکیبی در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و بینالمللی گردآوری گردید. معیارهای ورود شامل وجود کلیدواژهها درعنوان و چکیده مقالات، کلیه مقالات تمام متن فارسی و انگلیسی انجام شده در ایران و معیارهای خروج، موضوعات پژوهشی غیرمرتبط با آموزش پرستاری و مطالعات غیر بومی ایران بودند. درمجموع تعداد 330 مقاله یافت شد که پس از بررسی 32 مقاله مرتبط بین سالهای 2002- 2016 انتخاب و دادههای مورد نظر استخراج گردید.<br /> <strong>یافته ها:</strong> براساس یافتههای این مطالعه، استفاده از تئوری یادگیری رفتارگرایی به عنوان روش مکمل آموزشهای پرستاری سنتی، علاوه برکسب دانش نظری و عملی، فرصتی را جهت تفکر انتقادی و حل مسئله دانشجویان پرستاری فراهم میآورند.<br /> <strong>نتیجه گیری: </strong>با توجه به مزایای استفاده از تئوری رفتارگرایی جهت آموزش مهارتهای بالینی پیشنهاد میشود که در برنامه دروس پرستاری از روشهای آموزشی مانند آموزشهای رایانهای، مبتنی بر وب، شبیهسازی و مبتنی بر صلاحیت درکنار روشهای آموزش سنتی گنجانده شود.https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_989_cac5c11a1acdb49fc944ae97a0790d80.pdfکمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزواربیهق2008-032822220170922Investigating the Relationship between Emotion Regulation Strategies and Big Five Factors of Personalityبررسی رابطه راهبردهای تنظیم هیجان با پنج عامل بزرگ شخصیت4553990FAبتولمهرادصدرکارشناسی ارشد روانشناسی- دانشگاه آزاد اسلامی, واحد نیشابور ، نیشابور، ایرانراضیهخسروراد* نویسنده مسئول، استادیار گروه آموزش بهداشت، مرکز مطالعات و توسعه علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایرانJournal Article20170621<strong>Background and Aims:</strong> Creating an appropriate setting for development and actualization of students with different Scientific, social and cultural abilities is one of the responsive education package’s achievements in health reform plan. Whereas emotion regulation and management is one of the important needs of students and empowering them in this field is a necessity, this study investigates the relationship between emotion regulation strategies and personality factors in Big Five theory toward this goal.
<strong>Materials and Methods</strong>: 370 participants from Hakim Sabzevari University of Iran filled out the emotion regulation questionnaire (ERQ) and the NEO-FFI. This study is of a descriptive and correlational type. T-test and Pearson correlation coefficient and one way analyze Variance were employed to analyze the data.
<strong>Results</strong>: Statistical analysis of the results indicated a significant positive relationship between neuroticism and suppression and a negative significant relationship between neuroticism and extraversion. There was a positive significant relationship between reappraisal and extraversion, conscientious and a negative significant relationship between reappraisal and neuroticism. There was no significant relationship between reappraisal and suppression, which indicated that they were used independently. The result of T-test demonstrated a significant difference between men and women in use of suppression (mean = 3.31 for women and mean = 3.66 for men, Sig = 0.041).The results of one-way ANOVA revealed that there were significant differences between different majors in using suppression.
<strong>Conclusion:</strong> Individuals with different personality traits use different strategies to regulate their emotions.<strong>زمینه و هدف:</strong> ایجاد زمینه مناسب برای رشد و شکوفایی دانشجویان باتوانمندی های مختلف یکی از دستاوردهای بسته آموزش پاسخگو از طرح تحول آموزش است با توجه به این که مدیریت هیجان از نیازهای اصلی دانشجویان، و توانمندسازی آنها در این زمینه لازم است لذا در مطالعه ی حاضر ، به بررسی رابطه راهبردهای تنظیم هیجانی با عوامل شخصیت بر اساس مدل پنج عامل بزرگ شخصیت پرداخته شد.
<strong>مواد و روش ها:</strong> در این پژوهش غیر آزمایشی از طرح همبستگی استفاده شده است. تعداد 370 آزمودنی از دانشگاه حکیم سبزواری که بر اساس روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند پرسشنامههای تنظیم هیجانی و فرم کوتاه نئو را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t و آزمون تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد .
<strong>یافته ها:</strong> نتایج حاصل از تجزیه تحلیل آماری نشان داد سرکوب با روان رنجورخویی رابطه ی مثبت معنادار و با برون گرایی رابطه ی منفی معنادار دارد. همچنین بازارزیابی با برون گرایی و وجدان رابطه ی مثبت معنادار و با روان رنجورخویی رابطه ی منفی معنادار دارد. رابطه ی معناداری میان دو راهبرد بازارزیابی و سرکوب وجود نداشت که نشان میدهد این دو راهبرد به طور مستقل از هم مورد استفاده قرار میگیرند . نتایج حاصل از آزمون t نیز میان زنان و مردان تفاوت معناداری در استفاده از راهبردهای تنظیم هیجانی نشان داد. نتیجه آزمون تحلیل واریانس نیز بیانگر تفاوت در استفاده از راهبردهای تنظیم هیجانی در گروههای مختلف تحصیلی بود.
<strong>نتیجه گیری: </strong>افراد با ویژگی های متفاوت شخصیتی ،از راهبردهای متفاوتی در تنظیم هیجان استفاده می کنند.https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_990_01dc623d4acdd3ac704cd5424fc7a133.pdf