2024-03-29T14:30:06Z
https://beyhagh.medsab.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=155
بیهق
بیهق
2008-0328
2008-0328
1398
24
2
ارتباط هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی: یک مطالعه مروری
آرزو
داوری نیا مطلق قوچان
رقیه
زردشت
زهره
محمدزاده تبریزی
زمینه و هدف: پیشرفت تحصیلی دانشجویان از شاخص های مهم در ارزیابی نظام آموزشی است. هوش هیجانی یکی از عوامل موفقیت در محیط های آموزشی، حرفه ای و روابط اجتماعی است و به کمک آن می توان پیشرفت در جنبه های مختلف زندگی فرد را پیش بینی کرد. این مقاله با هدف ارتباط هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام شد. روش کار: نوع مطالعه حاضر مروری روایتی می باشد. برای یافتن مطالعات انجام شده بانک های اطلاعاتی Google Scholar,Pubmed, web of science, Cochrane, proquest ,Magiran, SID با کلید واژه های دانشجو، عملکرد بالینی، هوش هیجانی، Intelligence Emotional , practice Clinical , Student که در MESH استاندارد شده، در بازه زمانی 2009 تا 2020 بررسی گردیدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که هوش هیجانی در پیشرفت تحصیلی، سازگاری، موفقیت، رشد هوشی، مدیریت فرد، احساسات دیگران و به طور کلی در ادراک عواطف افراد تاثیر گذار است. سطح هوش هیجانی در عملکرد حل مسئله افراد تاثیر داشته و هر چه هوش هیجانی فرد بالاتر باشد، قدرت حل مسئله بیشتر می شود. توانایی حل مسئله تاثیر زیادی بر کنترل تکانه ها، استرس و تنشهای دانشجویان دارد. نتیجه گیری: با توجه به اهمیت هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان، پیشنهاد می شود برای تقویت هوش هیجانی دانشجویان، آموزش آن به صورت بازی در نقش، تکنیک های تجربی و علمی خلاق و مبتکرانه در محیط های آموزشی مورد توجه قرار گیرد.
هوش هیجانی
پیشرفت تحصیلی
دانشجو
2019
06
22
1
9
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_1240_b4ae193857322e9abe9179a9608b1c4f.pdf
بیهق
بیهق
2008-0328
2008-0328
1398
24
2
تاثیر آموزش هوش معنوی بر بهزیستی معنوی و رضایت از زندگی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان
حمیده
نوری
کامبیز
اسمعیل نیا شیروانی
رضا
داورنیا
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش هوش معنوی بر بهزیستی معنوی و رضایت از زندگی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان طراحی و انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی و به لحاظ روش از نوع شبه تجربی بود و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده گردید. جامعه مطالعه حاضر متشکل از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در نیمه دوم سال 1396 بودند. نمونه این پژوهش شامل 40 نفر از کارکنان دانشگاه بودند که پس از مصاحبه مقدماتی و بر اساس ملاکهای ورود و خروج به مطالعه، به شیوه در دسترس انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل(هر زیر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاس بهزیستی معنوی پالوتزین و الیسون و مقیاس رضایت از زندگی داینر استفاده شد. آموزش هوش معنوی در 8 جلسه دو ساعته به شیوه گروهی و هفتگی برای گروه آزمایش اجرا گردید، اما برای شرکت کنندگان گروه کنترل مداخلهای ارایه نشد. تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری(ANCOVA) با استفاده از نرم افزار SPSS20 انجام شد. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش هوش معنوی به طور معناداری باعث بهبود بهزیستی معنوی و رضایت از زندگی کارکنان شده بود) 01/0 p< (. نتیجه گیری: با توجه به یافتهها توصیه میگردد، روانشناسان و مشاوران از رویکرد آموزشی هوش معنوی در جهت بهبود وضعیت روان شناختی افراد استفاده نمایند.
هوش معنوی
رضایت از زندگی
بهزیستی معنوی
کارکنان
2019
06
22
10
23
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_1264_bfc8017aa5dd59aa9be088fc13e8e450.pdf
بیهق
بیهق
2008-0328
2008-0328
1398
24
2
رابطه عملکرد جنسی با سلامت روانی در زنان مبتلا به دیابت نوع 2 شهر تبریزدر سال 1394
علیرضا
شفیعی کندجانی
محمدرضا
حسین پور
حبیب
شجاع
زمینه و هدف: دیابت نوع 2 بیماری مزمنی است که عوارض متابولیک جدی به جا میگذارد. اختلالات جنسی، یکی از عوارض مزمن دیابت محسوب میشوند که میتواند سلامت روانی را تحت تأثیر قرار دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه عملکرد جنسی با سلامت روانی در زنان مبتلا به دیابت نوع دوم در شهر تبریز صورت پذیرفت. مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع همبستگی است. جامعه پژوهشی شامل کلیه بیماران زن مبتلا به دیابت نوع 2 بود. حجم نمونه در جامعه مورد مطالعه تعداد 300 نفر بر اساس روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ(GHQ-28) و پرسشنامه عملکرد جنسی زنان روزن و همکاران بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS نسخه 18 و آزمونهای آماری توصیفی بلاخص، شاخصهای پراکندگی، مرکزی و آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ها: بر اساس نتایج به دستآمده از پژوهش بین عملکرد جنسی و تمامی متغیرهای سلامت روانی همبستگی منفی و معنادار وجود دارد. بدین معنا که کاهش عملکرد جنسی با افزایش اختلال در سلامت روان همراه است(p<0.05). نتیجه گیری: دیابت بیماری مزمنی است که عملکرد جنسی و سلامت روان بیماران را تحت تأثیر قرار میدهد. بر این اساس بهتر است در برنامههای درمانی بیماری دیابت به وضعیت عملکرد جنسی سلامت روانی بیماران نیز توجه لازم به عمل آید.
اختلال عملکرد جنسی زنان
دیابت نوع 2
سلامت روانی
2019
06
22
24
32
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_1278_b2c4d1691d5364ec80ed4d6901befab9.pdf