TY - JOUR ID - 658 TI - بررسی میزان آگا هی ،نگرش وعملکرد دانشجویان دانشکده علوم پزشکی سبزوار نسبت به پژوهش در سال 84 JO - بیهق JA - BEYHAGH LA - fa SN - 2008-0328 AU - عبادی یزد نژاد, محسن AU - طاهری, مهدی AU - گل افروز, مهدی AU - حیدری, عباس AD - Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 12 IS - 1 SP - 16 EP - 23 KW - آگاهی KW - نگرش KW - عملکرد DO - N2 - زمینه و هدف :پیشرفت در هر زمینه ای به توسعه‌ی علمی وتوسعه علمی نیز به برنامه ریزی در زمینه های مختلف علوم نیاز دارد.نخستین گام برای برنامه‌ریزی، شناخت وضع موجود است .برای برنامه ریزی ارتقای نقش دانشجویان در تولید علم باید از میزان اطّلاع این جامعه از اصول پژوهشی با خبر بود و دانست که نظام فعلی آموزشی چه نگرش و عملکردی نسبت به پژوهش به آنها داده است.بررسی وضعیّت تحقیق در دانشگاه به شناخت وضع موجودکمک می کند و سرعت وروند تحقیق ، توسعه و فاصله موجود میان وضع فعلی و مطلوب را روشن می سازد. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع مقطعی است. جامعه ی هدف کلّیه ی دانشجویان دانشکده ی علوم پزشکی سبزوار بودند . ابزار جمع آوری اطلّاعات پرسش نامه ای بود که شامل سؤالات مربوط به مشخصّات دموگرافیک، نگرش، عملکرد و آگاهی که از لحاظ روایی مورد تأیید کارشناسان قرار گرفت؛ واز نظر پایایی توسّط تست آلفا- کرونباخ مورد تأ یید قرار گرفت ،سپس داده ها با استفاده از نرم افزار spss تجزیه وتحلیل شد و فراوانی و میانگین متغیّرها بسته به نوع آن محاسبه و برخی از آنها توسّط آزمون t-test ، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون کای دوآنالیز گردید. یافته ها: با توجّه به نمرات آگاهی ، نگرش و عملکرد دانشجویان مشخص شدکه 69.3 درصد نگرش مثبت نسبت به پژوهش داشتند در حالی که 55.6 درصد نمونه ها دارای آگاهی کمی نسبت به پژوهش بودند. میانگین نمرات آگاهی در زنان بیشتر از مردان بود در صورتی که مردان نگرش مثبت تری نسبت به زنان داشتند.رشته ی بهداشت محیط بیشترین و رشته هوشبری کم ترین میزان آگاهی را داشتند . دانشجویانی که در انجام طرح های تحقیقاتی در کمیته‌ی تحقیقات و یا افرادی که در سمینار ها و کنفرانس ها حضور داشته اند ودانشجویان ترم 5 در بین نمونه ها آگاهی بیشتری نسبت به دیگر دانشجویان داشتند. هم چنین افراد شرکت کننده در کارگاه و دانشجویانی که در رابطه با پژوهش مطالعه داشته اند آگاهی بیشتر و نگرش مثبت تری نسبت به پ‍ژوهش داشتند UR - https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_658.html L1 - https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_658_39b91db91db4b2fabf682ffaaaf46018.pdf ER -