TY - JOUR ID - 1527 TI - بررسی میزان رضایتمندی از خدمات ارائه شده در مراکز بهداشتی شهری و روستایی شهرستان اسفراین JO - بیهق JA - BEYHAGH LA - fa SN - 2008-0328 AU - عابدی کوشکی, سارا AU - عیدی, فرشته AU - ربیعی فرادنبه, مریم AU - هادی, مهدی AD - 1. دانشکده علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران 2. دانش آموخته دکتری مدیرت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، AD - مربی آمار زیستی، دانشکده علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد سلامت سالمندی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گروه ارتقاء سلامت،دانشکده بهداشت، شیراز، ایران AD - دانشکده علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 25 IS - 3 SP - 1 EP - 12 KW - کلید واژه‌ها: رضایتمندی KW - خدمات بهداشتی KW - مراکز بهداشتی درمانی DO - N2 - زمینه و هدف: امروزه یکی از شاخص‌های بسیار مهم در ارزشیابی خدمات ارائه شده در مراکز بهداشتی‌درمانی، رضایتمندی دریافت‌کنندگان خدمات می‌باشد لذا هدف این مطالعه تعیین رضایتمندی مراجعین از مراکز‌ بهداشتی شهری و روستایی شهرستان اسفراین است.مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی مقطعی در سال 1396 بر روی 329 نفر از مراجعین به مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی دانشکده علوم پزشکی اسفراین با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انجام شد. داده‌ها با پرسشنامه‌ی محقق ساخته در 4 حیطه شامل: خدمات عمومی، ارائه خدمات، دسترسی به خدمات و برخورد کارکنان جمع‌آوری گردید. روایی محتوایی و صوری بررسی و تایید شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزارspss16 و آزمون‌های آماری تی مستقل و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: میانگین سنی افراد شرکت‌کننده 09/7 ± 43/31 سال بود که بیشتر آن‌ها در محدوده سنی 35-25 سال (4/53) و بیش از نیمی (5/67 درصد) از آنها خانم بوده‌اند. رضایتمندی کلی( 64/11 ±95/39) محاسبه شد که در سطح مطلوبی قرار داشت. بالاترین میزان رضایتمندی از برخورد کارکنان (64/3 ± 38/11) و پایین‌ترین میزان رضایتمندی از دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی (28/3 ± 42/8) بوده است. تحصیلات افراد و نوع مرکز شهری یا روستایی بر رضایت از خدمات عمومی و برخورد کارکنان تاثیر‌گذار بوده‌است(p<0.05).نتیجه گیری: در مجموع سطح رضایتمندی افراد مراجعه کننده به مراکز بهداشتی‌درمانی شهرستان مورد مطالعه در سطح مطلوب بوده است. بررسی میزان رضایتمندی مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی درمانی باعث افزایش آگاهی برنامهریزان و مدیران شده و بهبود دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی می‌تواند میزان رضایتمندی را افزایش دهد. UR - https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_1527.html L1 - https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_1527_8ed78bae608d4397b6e5a338f797a365.pdf ER -