TY - JOUR ID - 1327 TI - مقایسه تاثیر مشاوره تلفیقی (گروهی و فردی) با مشاوره صرفا گروهی زنان بر شکاف کیفیت در برنامه مشاوره هنگام ازدواج: یک کارآزمایی بالینی JO - بیهق JA - BEYHAGH LA - fa SN - 2008-0328 AU - خدیوزاده, طلعت AU - رحمانیان, سیده عادله AU - اسماعیلی, حبیب الله AD - استادیار گروه بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران AD - 2کارشناسی ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران AD - 5دانشیار گروه آمار حیاتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 24 IS - 4 SP - 52 EP - 36 KW - زنان KW - شکاف KW - کیفیت KW - گروهی KW - مشاوره DO - N2 - زمینه و هدف: شناخت شکاف کیفیت در خدمات بهداشتی که به معنی فاصله بین انتظارات و ادراکات خدمت‌گیرندگان است، مبنایی فراهم می‌کند تا بتوان با شناخت وضعیت موجود، کیفیت خدمات را بهبود بخشید و باعث حفظ سلامت جامعه شد. هدف مطالعه حاضر مقایسه شکاف کیفیت در برنامه مشاوره هنگام ازدواج، ارائه‌شده به روش مشاوره گروهی و تلفیقی بود. مواد و روش‌: این مطالعه مداخله‌ای دوگروهه در سال 95-1394 بر روی 113 نفر از زنان مراجعه‌کننده به واحد مشاوره پیش از ازدواج مراکز بهداشت مشهد انجام شد. افراد به دو گروه دریافت‌کننده تلفیقی از مشاوره گروهی و فردی و مشاوره گروهی تخصیص یافتند. گروه مشاوره تلفیقی، دو جلسه مشاوره گروهی و یک جلسه مشاوره فردی و گروه دیگر، سه جلسه دو ساعته مشاوره گروهی با فواصل یک هفته با موضوعات روابط زوجین و سلامت جنسی و باروری دریافت نمودند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌‌ استاندارد سروکوآل شامل دو بخش انتظارات (قبل از خدمت) و ادراک‌ها (بعد از خدمت) جمع‌آوری و با استفاده از نرم‎افزار SPSS16 و آزمون‎های تی‌مستقل و زوجی و آزمون‌های ناپارامتریک معادلشان تحلیل گردید. یافته‌ها: میانگین نمره شکاف کیفیت بین دو گروه اختلاف معناداری نداشت (49/0=p)، اما ادراکات دریافت‌کنندگان هر دو روش مشاوره گروهی (03/0=p) و تلفیقی (004/0=p) بطور معناداری بیشتر از نمره انتظارات آنان بود. نتیجه‌گیری: اگرچه درک دریافت‌کنندگان هر دو روش از کیفیت مشاوره بالاتر از سطح انتظارات آنان بود، میانگین شکاف کیفیت از دیدگاه دریافت‌کنندگان هر دو روش، تفاوت معنی‌داری نداشت. با توجه به امکانات مراکز، می‌توان یکی از دو روش را انتخاب و اجرا نمود. UR - https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_1327.html L1 - https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_1327_84e22e8261360efc6557d6babd6f9997.pdf ER -