کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
بیهق
2008-0328
2423-8104
19
1
2015
07
26
آگاهی پرستاران از استاندارد های سیستم ملی پایش عفونتهای بیمارستانی در بخش ویژه
1
10
FA
علی
تاج آبادی
alitaj58@yahoo.com
مقدمه: عفونت های بیمارستانی بحرانی ترین مسأله نظام سلامت در تمام دنیا می باشد. با اجرای استاندارد های سیستم ملی پایش عفونت های بیمارستانی، افق دید نسبت به وضعیت و میزان رعایت آن ها گسترده تر می گردد. این مطالعه با هدف آگاهی پرستاران از این استانداردها انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی در سال 1389 در بخش های آی سی یو بیمارستان های شهر سبزوار انجام شد. جامعه پژوهش، 50 نفر از پرستاران زن و مرد شاغل در محل پژوهش بوده که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه و پرسش نامه محقق ساخته بود. روایی ابزار با اعتبار محتوا و پایایی از طریق آزمون – آزمون مجدد تعیین شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 16، آمار توصیفی و جداول توزیع فراوانی مطلق و نسبی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد، میزان آگاهی پرستاران از استانداردها،1.33± 6.76 از مجموع(10-0) نمره و نیز عملکرد آن ها 3.13± 35.10 از مجموع (66-0) می باشد. همچنین تجهیزات و ملزومات این بخش ها بر اساس استانداردها، نمره 59 از مجموع( 84 - 0) بود. نتیجه گیری: میزان عملکرد و آگاهی پرستاران بخش ویژه از استانداردها، متوسط می باشد؛ لذا به نظر می رسد، توجه بیشتر مسؤولین و طراحی اقدامات لازم در جهت آموزش هدفمند پرستاران، ضروری است. همچنین تجهیزات و ملزومات محیط های پژوهش در مقایسه با استانداردها، در سطح متوسط است. بهبود آن مستلزم انجام سلسله عملیات پشتیبانی منظم، منسجم و ساختاری می باشد.
عفونت های بیمارستانی,بخش ویژه,استاندارد
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_680.html
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_680_3fba0f06eec9f5f1417f2313c18204b0.pdf
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
بیهق
2008-0328
2423-8104
19
1
2015
07
26
اثرات سیگار، از تولید تا مصرف، بر محیط زیست
11
28
FA
ادریس
حسین زاده
سامان
حسین زاده
محمد رضا
سمرقندی
مقدمه: اگرچه بیشتر مردم درباره خطرات بهداشتی موجود در رابطه با استعمال سیگار آگاه هستند و در مقالات، کتب و رسانه ها به طور وسیعی درباره آن بحث و اطلاع رسانی می شود؛ اما به نظر می رسد که تعداد اندکی از افراد جامعه از مضرات سیگار برای محیط زیست آگاه باشند. مواد و روش ها: در این مقاله سعی شده است که اثرات زیست محیطی سیگار از مرحله تولید تا دفع زائدات آن بررسی شود. بدین منظور از کتب، مقالات و سایت های معتبر علمی و نیز بولتن های خبری جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شد. اثرات سیگارها در قالب موضوعات: پرورش تنباکو و مصرف سیگار، اثرات استفاده از آفت کش ها در پرورش تنباکو، تنباکو و جنگل زدایی، زائدات تولیدی توسط کارخانه های سیگار سازی، دورریز های سیگار- ته سیگار، مدیریت ته سیگارها، اثر سیگار بر بروز آتش سوزی و اثر سیگار بر گرمایش جهانی بررسی شده است.
یافته ها: سیگار پس از دو منبع درآمدی نفت و اسلحه، از لحاظ اهمیت در رتبه سوم اهمیت قرار دارد. به طوریکه این فعالیت با گردش مالی حدود 330 میلیارد دلار در سال حدود 1000 میلیون شاغل در بخشهای مختلف نظام اجتماعی را به خود اختصاص داده است. برای تولید توتون و تنباکو مقادیر زیادی کودهای شیمیایی، علف کش ها و آفت کشها استفاده می شود که با ورود به منابع آب، به زنجیره غذایی انسان وارد می شوند. سالانه حدود 600میلیون درخت جهت تولید محصولات تنباکو قطع می شوند که از این حیث به عنوان یک عامل موثر بر جنگل زدایی شناخته می شود. کارخانه های سیگار سازی زائدات مایع، جامد و منتقله به وسیله هوا را تولید و به محیط وارد می کنند. فیلتر سیگارها باید به عنوان یک ماده سمی ویژه و سمی در نظر گرفته شود.
نتیجه گیری: سیگار در همه مراحل تولید، تهیه و نیز مصرف بر سلامتی انسان و محیط زیست اثرگذار است. لذا آموزش عمومی می تواند در کاهش این اثرات سازنده و مفید باشد.
سیگار,اثر زیست محیطی,تنباکو
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_681.html
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_681_95bccfec761f44ef619bd24da3df0e0e.pdf
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
بیهق
2008-0328
2423-8104
19
1
2015
07
26
آگاهی مادران از عوارض واکسیناسیون کودکان زیر هفت سال در شهرستان خواف در سال 92
29
37
FA
فرزاد
خدامرادی
حمید
صالحی نیا
alesaleh70@yahoo.com
حسین
مظفر سعادتی
مرتضی
عرب زوزنی
morteza.arab.zozani@gmail.com
مقدمه: واکسیناسیون موثرترین و ارزان ترین روش پیشگیری از بیماری های واگیر است. هدف این مطالعه بررسی میزان آگاهی مادران از عوارض واکسیناسیون کودکان زیر هفت سال در مادران مراجعه کننده به مرکز بهداشتی درمانی شهرستان خواف در استان خراسان رضوی می باشد.
مواد و روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی بوده که دارای پرسشنامه ای شامل دو قسمت اطلاعات دموگرافیک (12 سوال) و سوالات مربوط به آگاهی (15 سوال) می باشد. جامعه مورد مطالعه شامل 250 مورد از مادران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان خواف واقع در خراسان رضوی بود که دارای کودکان زیر هفت سال می باشند. انتخاب نمونه ها بصورت تصادفی ساده انجام شده است. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه طراحی شده توسط کارشناسان مرکز بهداشتی شهرستان خواف استفاده شده است که پایایی پرسشنامه به روش الفای کرونباخ (0.86) قبل از مطالعه بررسی و مورد تایید قرار گرفت. برای توصیف داده ها از نرم افزار SPSS 18 و آمارهای توصیفی استفاده گردید.
یافته ها: افراد مورد مطالعه از نظر سن در 4 گروه 19-15 سال، 29-20 سال، 39-30 سال و 40 سال و بالاتر قرار گرفتند که به ترتیب 11.2، 62.4، 23.6 و 2.8 درصد در این گروهها قرار گرفتند. در میان جامعه آماری 2.44درصد دارای آگاهی ضعیف ( 23- 15) و 72.4درصد دارای آگاهی متوسط ( 31- 24 ) و 25.2درصد دارای آگاهی خوب ( 39- 32 ) بودند. در بین مادرانی که وضعیت اقتصادی خوبی داشتند 5.52درصد دارای آگاهی ضعیف، 67.62درصد آگاهی متوسط و 26.22درصد آگاهی بالایی داشتند.
نتیجه گیری: با توجه به اینکه آگاهی بیشتر مادران در مورد عوارض واکسیناسیون در حد متوسطی بود انجام برنامه ریزی دقیق و حساب شده برای آموزش مادران و بالا بردن سطح آگاهی آن ها لازم می باشد و انجام تحقیقات دیگر بعد از اجرای برنامههای آموزشی برای سنجیدن سطح آگاهی مادران لازم می باشد.
آگاهی,واکسیناسیون,مادران
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_682.html
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_682_0f45d73f1c04f6f454ded78d3e25ebfc.pdf
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
بیهق
2008-0328
2423-8104
19
1
2015
07
26
تفکر انتقادی و راهبردهای توسعه آن در آموزش پرستاری
38
48
FA
محدثه
محسن پور
محبوبه
محبی
نرجس
حشمتی فر
nheshmatifar@yahoo.com
فاطمه
برزوئی
مقدمه: حرفه پرستاری به پرستارانی نیاز دارد که توانایی انجام مراقبت مؤثر بر اساس تفکر انتقادی دارند. آموزش تفکرانتقادی، مهم ترین کوششی است که در آموزش پرستاری باید انجام گیرد. این مطالعه با مروری بر متون، نقش استراتژی های آموزشی را در رشد تفکر انتقادی دانشجویان تعیین میکند.
روش جستجو: مقاله حاضر با جستجو در کتب و پایگاه های اطلاعاتی Medline، CINAHL، Google scholar، Sid، Magiran، Medlib و Iranmedex از سال 1995-2011 انجام شده است. تعداد 144 مقاله متن کامل مرتبط یافت شدند که از این تعداد 37 مقاله مستقیما به نقش حداقل یک استراتژی آموزشی بر تفکر انتقادی پرداخته بودند.
یافته ها: انتخاب روش تدریس، در چگونگی فرایند تفکر در فراگیر نقش مهمی دارد. مطالعات مختلف، استراتژی های متفاوتی از تدریس را در ارتقاء تفکر انتقادی ارائه نموده اند. استفاده از روش های نوین در تدریس به ویژه روش های یادگیری مبتنی بر مسئله و نقشه مفهومی در توسعه تفکر انتقادی مؤثر است. نتیجه گیری: با توجه به جایگاه مشخص تفکر انتقادی در فرایند آموزش، توجه بیشتر به آن در برنامه درسی فعلی و بکارگیری رویکردهای نوین تدریس در دانشگاه های علوم پزشکی، یک ضرورت است؛ البته باید در نظر داشت که ترکیبی از روش های مختلف آموزشی در پرورش تفکر انتقادی نقش دارد.
تفکر انتقادی,روش تدریس,آموزش,آموزش پرستاری
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_683.html
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_683_84e16755ed3e946e7243e76e5cdb41f0.pdf
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
بیهق
2008-0328
2423-8104
19
1
2015
07
26
سطح اضطراب پرستاران شاغل در بیمارستانهای وابسته به دانشکده علوم پزشکی نیشابور
49
57
FA
مهدیه
درودی
mahdiehdarrudi@gmail.com
رضا
بردبار
rezabordbar54@yahoo.com
محمد
سیاوشی
siavoshi_mohammad@yahoo.com
مقدمه: اضطراب یک احساس هیجان آمیز عمومی و مبهم از دلواپسی است و درصورت تداوم با مشکلات روانی دیگر همراه میگردد. پرستاران از جمله کسانی هستند که همیشه در معرض آسیبهای ناشی از اضطراب قرار دارند. این پژوهش با هدف بررسی سطح اضطراب پرستاران شاغل در بیمارستانهای وابسته به دانشکده علوم پزشکی نیشابور صورت گرفت.
مواد و روشها: طرح این پژوهش، توصیفی مقطعی است که در آن سطح اضطراب پرستاران شاغل در بیمارستانهای دانشکده علوم پزشکی نیشابور در سال 1393 بررسی شده است. تعداد137نفر ازمردان و زنان پرستار به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر بود که توسط واحدهای پژوهش تکمیل شدند.
یافتهها: 51.82 درصد از افراد مورد پژوهش دارای اضطراب آشکار متوسط و 49.63 درصد اضطراب پنهان خفیف میباشند. نتایج تحلیل واریانس، تفاوت آماری معنی داری بین سطح اضطراب آشکار و پنهان در دو بیمارستان نشان نداد. از طرفی در این پژوهش ارتباط معنی داری بین اضطراب و داشتن شغل دوم دیده نشد.
نتیجه گیری: درجات نسبتا بالای اضطراب در پرستاران هشدار دهنده میباشد. با توجه به اطلاعات به دست آمده از این تحقیق به نظر میرسد برنامه ریزان حوزه بهداشت و درمان باید توجه بیشتری به این قشر جامعه داشته باشند.
اضطراب آشکار,اضطراب پنهان,پرستار
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_684.html
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_684_d7578a9c34e37faad15107f67ad3ec9e.pdf
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
بیهق
2008-0328
2423-8104
19
1
2015
07
26
ارزیابی میزان رعایت استانداردهای ایمنی در بخش اتاق عمل، بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال1392
58
64
FA
رحیم
اکرمی
حسین
طبسی
رویا
اکبرزاده
سمیرا
فوجی
samirafoji@yahoo.com
مقدمه: از اتاق عمل به دلیل درآمد زا بودن به عنوان قلب تپنده مراکز درمانی نام برده میشود. به طوری که ادامه موثر و منظم کار اتاق عمل باعث حفظ بقاب اقتصادی و مالی بیمارستان میشود. بدین منظور، بهرمندی از تجهیزات و فضای استاندارد جهت ارائه خدمات درمانی مطلوب ضروری است.این پژوهش به منظور بررسی وضعیت اتاق عمل های شهر سبزوار میباشد.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی بوده که به روش مقطعی انجام شد. نمونههای پژوهش در این تحقیق شامل اتاق عمل های 3 بیمارستان شهر سبزوار بود. ابزار تحقیق چک لیست بود که براساس دستورالعملهای وزارت بهداشت و درمان تهیه و تدوین شد. محقق بعد از کسب مجوزهای لازم با مراجعه به اتاق عمل ها و مشاهده وضعیت موجود هر اتاق عمل آنها را تکمیل نمود. با استفاده از چک لیست وضعیت اتاق عمل ها در 6 بعد بررسی و مقایسه شد. دادهها پس از جمعآوری وارد نرم افزار SPSS شد و تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: بیمارستان مورد بررسی شهرستان سبزوار از نظر میزان استانداردها در سطح استانداردهای مقابله با آتش سوزی، ایمنی بیمار، ایمنی پرسنل، کنترل عفونت در سطح مطلوب و در سطح استانداردهای فیزیکی و وسایل و تجهیزات در سطح متوسط قرار داشت.
نتیجهگیری: مدیران بیمارستان ضمن بررسی مداوم رعایت استانداردهای اتاق عمل، بهبود مستمر آنها را در نظر داشته باشند.
استانداردها,ایمنی,اتاق عمل
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_685.html
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_685_3c9bcd2c6a8f1cf432c00b530eb45e0c.pdf