کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
بیهق
2008-0328
2423-8104
18
2
2015
07
26
نظام آموزشی پزشکی در ایران و حاکمیت اخلاق حرفه ای در سایه آموزه های دینی
1
6
FA
نعمت اله
شموسی
ابوالفضل
سعادتی
محمدشفیع
مجددی
0000-0002-8013-2059
mojadadi@gmail.com
مقاله حاضر در صدد است با نگاهی نو به سیستم آموزش پزشکی و تبیین ارکان آن، جایگاه آموزه های دینی را در این نظام
جستجو نموده و توصیه هایی را ارائه نماید. در این خصوص، ابتدا نگاهی به روابط استاد و شاگرد و سپس رابطه پزشک و بیمار
خواهیم داشت. همچنین وظیفه بیمار در مقابل دردهای جسمی مدنظر قرار خواهد گرفت. در نهایت، با اشاره به آیات و روایات
خلاء های نظام آموزش پزشکی تذکر داده خواهد شد تا به سمت جدایی تعلیم از تربیت حرکت نکنیم.
آموزش پزشکی,نگاه دینی,آیات,روایات
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_592.html
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_592_72f8205c074dc6753a81d8a3ca88195f.pdf
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
بیهق
2008-0328
2423-8104
18
2
2015
07
26
بررسی روند شیوع نوزادان با وزن کم موقع تولد و همبستگی آن با علل عمده مرگ و میر دوره نوزادی طی سال های 87-90 در شهرستان فریمان
7
13
FA
اعظم
رضایی دانش
مریم
کاظمی
ابوصالح
صبحی
مقدمه: وزن هنگام تولد از معیارهای سنجش وضعیت بهداشتی جوامع میباشد، بهطوریکه وزن کم هنگام تولد یکی از جدّی
ترین مشکلات بهداشتی جهان محسوب شده و از عوامل مهم مرگ و میر وعوارض دوران نوزادی است. مطالعات نشان میدهد،
35 درصد از نوزادان کم وزن، نارس میباشند. هدف از این مطالعه تعیین میزان شیوع تولد کم وزن طی دوره چهار - بیش از 05
ساله و دلایل مرگ و میر نوزادان و ارزیابی اثربخشی مداخلات صورت گرفته در شهرستان فریمان میباشد.
موارد و روشها: پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی بوده که با استفاده از دادههای آماری مربوط به تولّد و مرگ نوزادان انجام
28 در شهرستان فریمان میباشد که شامل 8873 تولد - گرفته و جامعه بررسی شده کلیه نوزادان متولّد و فوت شده طی سالهای 35
و 25 مورد مرگ و میر دوره نوزادی بوده و از طریق زیج حیاتی و نرم افزار آماری جمع آوری شدهاند. دادهها با استفاده از آزمون
کای دو و جداول توزیع فراوانی، نمودارها و شاخصهای مرکزی و پراکندگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافته ها: شیوع کلّی LBW در دوره چهار ساله مورد بررسی 7.2 درصد بوده که این میزان نسبت به مطالعات شیوع در اکثر
شهرهای کشور از وضعیت مطلوبتری نسبت به میانگین کشوری برخوردار می باشد، اما با این حال روند آن در طی سالهای
مورد مطالعه رو به افزایش بوده است، بطوریکه از 0.22 درصد در سال 28 به 7.40 درصد در پایان سال 35 رسیده است. همچنین با
وجود افزایش پسرزایی در طی دوره چهارساله مطالعه با 05.4 درصد نسبت به دختر زایی با 43.7 درصد، لیکن شیوع LBW در
جنس دختر ) 7.08 درصد(، بیش از نوزادان پسر با ) 0.08 درصد( می باشد. شایعترین علت مرگ در بررسی انجام شده مربوط به
نارسی نوزاد با 07.10 درصد و پس از آن ناهنجاری مادرزادی با 18.0 درصد بوده است همچنین صدمات زایمانی و عفونتهای
تنفسی هر یک 1.0 درصد و سایر علل متفرقه 25 درصد مرگ و میر دوره نوزادی را شامل شده است.
بحث و نتیجه گیری : با توجه به روند افزایشی LBW در طی دوره مورد مطالعه و شایعترین علت مرگ نوزادان در
شهرستان که نارسی میباشد و همبستگی وزن کم موقع تولد و نارس بودن نوزاد )نیمی از موارد نارس می باشند(، لذا اقدامات
صورت گرفته کافی نبوده و انجام مداخلات نظیر بهبود کیفیت مراقبتهای مادران باردار و لزوم آگاهی رسانی و شناسایی و
پیگیری مستمر مادران پرخطر جهت پیشگیری از تولد نوزادان کم وزن و نارس باید در برنامههای کاربردی لحاظ گردد.
LBW,نوزاد نارس,مرگ و میر نوزادی
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_593.html
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_593_7838d15d3e9e84cbbdbe8e73d26b64ba.pdf
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
بیهق
2008-0328
2423-8104
18
2
2015
07
26
نقش معنویت وسلامت معنوی بر کیفیت زندگی
14
20
FA
اسماعیل
موسی زاده
محدثه
محسن پور
نرجس
حشمتی فر
nheshmatifar@yahoo.com
مقدمه: در دورانی به سر میبریم که علیرغم تمام پیشرفتها و امکانات، نارضایتی از زندگی به عنوان مشکلی برای خانوادهها و
جوامع مشهود است. هر روز به تعداد افرادی که معتقدند معنویت عاملی تأثیرگذار بر کیفیت زندگی و درمان رنجوری و درماندگی
آنها است و بر متخصّصین که برای درمان بیماریها و حفظ سلامتی بر باورها و رفتارهای معنوی متمرکز می شوند، اضافه می شود؛
لذا هدف از این مقاله مروری، بررسی نقش معنویت و سلامت معنوی بر کیفیت زندگی است.
مواد و روشها: در این پژوهش مروری مقالههای مرتبط از بین مقالات متعدد باجستجو درپایگاههای معتبر همچون
sciencedirect ، pubmed ، Irandoc ، Iranmedex و Sid استخراج شده و مورد بررسی قرار گرفته است . نتیجه گیری: بررسی در مطالعات مختلف نشان داد در افرادی که از معنویت و سلامت معنویی بالایی برخوردار هستند موارد زیر
وجود دارد: برخورداری از یک زندگی سالم و مولد و باکیفیت توام با طول عمر قابل قبول وکاهش میزان مرگ و میر همچنین
پیشگیری از بیماری، افزایش تحمل بیماری، بهبود سریع تر بیماری، احساس رضایتمندی از زندگی، کاهش میزان استفاده از خدمات
بهداشتی- درمانی و تعامل سالم فرد در اجتماع و در نهایت اینکه اکثریت قریب به اتّفاق مطالعات، حاکی از تأثیر مثبت معنویت و
سلامت معنوی در کیفیت زندگی افراد بوده و پژوهشگران لزوم استفاده از معنویت را در کنار درمانهای طبی، جهت کنترل و درمان
بیماری و بهبود کیفیت زندگی پیشنهاد میکنند.
معنویت,سلامت معنوی,کیفیت زندگی
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_594.html
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_594_681ee4bc709a3a4f0988a99ed527ba63.pdf
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
بیهق
2008-0328
2423-8104
18
2
2015
07
26
بررسی علل خطاهای دارویی پرستاران و راهکار های پیشگیری از آن
21
29
FA
مهین
امینی
عاطفه
سالاری طبس
انعام الحق
چرخت گرگیچ
حمید
صالحی نیا
alesaleh70@yahoo.com
مریم
یعقوبی
مقدمه: بروز اشتباهات دارویی میتواند باعث مشکلات جدی در سلامت عمومی و تهدیدی برای ایمنی بیمار باشد. با شناخت
عوامل خطر و راههای پیشگیری از آن میتوان میزان خطاها را کاهش داد. لذا این مطالعه با هدف بررسی علل و راه کارهای
پیشگیری از خطاهای دارویی صورت گرفته است.
مواد و روشها: این مقاله به صورت مروری با استفاده از کلید واژههای خطاهای دارویی، دانشجویان پرستاری و پرستاران،
راههای مقابله، در سایتهای Magi ran, Iranmedex, SID صورت گرفت.
یافته ها: خطاهای دارویی شایعترین نوع خطاهای پزشکی هستند که امروزه بعلت شیوع زیاد و خطرات احتمالی برای بیماران،
بعنوان شاخصی برای تعیین میزان امنیت بیمار در بیمارستانها استفاده میشوند. اغلب مطالعات، عواملی چون خستگی ناشی از کار
اضافی ،کمبود تعداد پرستار، مشکلات روحی روانی، ناخوانا بودن دستور پزشک در پرونده بیمار، و نداشتن وقت کافی، را از
مهمترین عوامل موثر در بروز اشتباهات دارویی ذکر کردند.
بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده جهت اطمینان از تجویز صحیح داروها، پرستاران با رعایت اصول تجویز
دارو، بیمار صحیح، داروی صحیح، دوز صحیح میتوانند میزان خطا را به حداقل برسانند. آموزش و بهبود آگاهی پرسنل پرستاری
و برگزاری دورههای باز آموزی در ارتباط با تکنیکهای اصولی تجویز دارو و تجدید نظر در برنامه آموزشی دوران تحصیل
پرستاری برمبنای افزایش دانش و مهارتهای عملی و استفاده از آزمون آسکی برای اندازه گیری میزان مهارتهای بالینی و اضافه
نمودن واحد درسی مجزا بهنام محاسبات دارویی برای دانشجویان پرستاری توصیه میشود.
خطاهای دارویی,دانشجویان پرستاری,پرستاران,راههای مقابله
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_595.html
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_595_4ef969fe5d44b7324a9d3a226dbd5ff5.pdf
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
بیهق
2008-0328
2423-8104
18
2
2015
07
26
بررسی رضایت مندی دانشجویان از برنامه ها و فرآیندهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال 92
30
38
FA
مهدی
صفری
محمودرضا
طاهریان
محمد
امین فقیه
عبدالرحیم
یوسف زاده
پریسا
طه
یدالله
حمیدی
ادریس
حسین زاده
عباس
فراهانی
مقدمه: تعیین سطح رضایتمندی دانشجویان به عنوان یکی از مهمترین شاخص های دستیابی به کیفیت مطلوب در نظر گرفته می
شود. لذا این مطالعه به منظور بررسی رضایت مندی دانشجویان از برنامهها و فرآیندهای آموزشی و پژوهشی در دانشکدههای
دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 2331 در دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شد. 142 دانشجو با روش تصادفی
طبقهای از همه دانشکدهها انتخاب شدند. برای سنجش میزان رضایت مندی از پرسش نامه محقق ساخته شامل 12 سوال از جنبههای
مختلف خدمات آموزشی که دارای 3 زیرحیطه بود استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزار SPSS16 و با استفاده از آزمون
من ویتنی و کروسکال والیس انجام شد.
یافته ها: سن اکثر شرکت 71 درصد دانشجویان شرکت کننده در / 14 درصد( قرار داشت. 2 / کنندگان در محدوده 12 سال ) 3
14 درصد( قرار / 12 درصد درصد( و دکترای عمومی ) 5 / طرح، دختر بودند. بیشتر دانشجویان در مقطع کارشناسی پیوسته ) 5
داشتند. بر اساس نتایج به دست آمده سطح رضایت مندی برای تمام حیطههای مورد بررسی بجز مدیر گروه در حد متوسط بوده
=2/ است. تجزیه و تحلیل آماری انجام شده برای نمره رضایتمندی بر اساس سن دانشجو) 0.012= P (، مدت زمان حضور در دانشگاه) 0.0001= P ( و رشته تحصیلی) 0.022= P ( اختلاف معنیداری وجود دارد.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که سطح رضایتمندی دانشجویان از فرآیندهای آموزشی در سطح متوسط است. حیطه های
کتابخانه، فعالیتهای اداره آموزش، مدیر گروه، کلاسهای عملی و آزمایشگاهی و کارگاه های آموزشی و روش تحقیق از جمله
حیطههایی بودند که برای جلب رضایت بیشتر به بازنگری و برنامه ریزی مجدد نیاز دارند.
رضایت مندی دانشجویان,فرآیندهای آموزشی,دانشگاه علوم پزشکی لرستان
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_596.html
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_596_0b1b351ac3ebbbbdd380b455f185885e.pdf
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
بیهق
2008-0328
2423-8104
18
2
2015
07
26
بررسی دیدگاه کارشناسان بهداشتی شاغل در مراکز بهداشتی درمانی شهرستان سبزوار نسبت به آموزشهای ضمن خدمت برگزار شده در سال 98
39
46
FA
یاسر
تبرائی
حسن
ناعمی
لیلا
طالقانی
ام البنین
گفتی
فهیمه
گندمی
فاطمه
کرابی
مقدمه: آموزش همان زندگی و زندگی همان آموزش است که باید آموخت. آموزش ضمن خدمت فعالیتی نظام مند و تابع
شرایط سازمانی است که در هر سازمان یا موسّسه ای منجر به رشد و تغییرات اساسی در میزان مهارتهای علمی و دانش، مهارت-
های فنی و تکامل نیروی انسانی میگردد ) 2(. هدف از این مطالعه بررسی دیدگاه کارشناسان بهداشتی شاغل در مراکز بهداشتی
درمانی شهرستان سبزوار نسبت به آموزشهای ضمن خدمت برگزار شده در سال 2323 است.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- مقطعی است. نمونههای مورد پژوهش شامل 82 نفر از کارشناسان
بهداشتی شاغل در مراکز بهداشتی درمانی سبزوار ) 42 نفر مرد و 38 نفر زن( بودند که از طریق سرشماری انتخاب گردیدند. ابزار
گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد بود که توسط نمونهها تکمیل گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار spss و
آزمون آماری آنالیز واریانس استفاده شد. یافته ها: از 82 کارشناس بهداشتی شاغل 3398 درصد به ارتباط دوره های آموزشی با شغل معتقد بودند که این آموزشها با
شغلشان ارتباط داشته است که در مجموع وضعیت مطلوبی را نشان نمیدهد. در مورد هدف از شرکت در دورههای آموزش ضمن
خدمت، حدود 06 درصد از کارشناسان علاقه به افزایش سطح آگاهی را دلیل شرکت در دورهها ابراز نموده اند. در خصوص
حمایت مسئولین از برگزاری دورههای آموزشی مجموعا 2298 درصد کارشناسان رضایت داشتند. در مجموع 2398 درصد معتقد
بودند که تاثیر دورههای آموزشی بر عملکردشان خوب بوده است و مجموع 32 درصد اعتقاد داشتند که این آموزشها تاثیر
خوبی بر روی سطح علمی آنها داشته است .
نتیجه گیری:با توجه به نتایج بدست آمده میتوان گفت که آموزشهای ضمن خدمت از دیدگاه کارشناسان در زمینههای
مورد بحث تاثیرگذار بوده است اما بهتر است ابتدا نیاز سنجی آموزشی انجام پذیرد و برگزاری دورههای آموزشی بر مبنای
نیازهای اعلام شده معمول گردد تا تاثیر گذاری آن بیش از پیش باشد.
آموزش ضمن خدمت,کارشناسان,دانشگاه,مرکز بهداشت
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_597.html
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_597_6ad12c8603ffd92492c8073c7226a69f.pdf