کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
بیهق
2008-0328
2423-8104
25
1
2020
03
20
بررسی ارتباط بین رضایت جنسی و روابط جتماعی در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد در سال 1396
1
12
FA
سمیه
ستوده
0000-0001-5519-9940
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان
setoodeh16@gmail.com
زمینه و هدف: رضایت جنسی یک شاخص مهم سلامت جنسی است و به شدت با رضایتمندی از زندگی و عملکرد خانودهها در اجتماع ارتباط دارد. هدف از انجام این تحقیق بررسی ارتباط رضایت جنسی با روابط اجتماعی در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر مشهد در سال 1396 میباشد. <br /> <br /> مواد و روشها: مطالعه از نوع مطالعه توصیفی - مقطعی میباشد و جامعه پژوهش ، زنان با سن 20 تا 60 سال مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهر مشهد در سال 1396 میباشد. حجم نمونه 300 نفر بود که با روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدهاند. ابزار گرد آوری دادهها دو پرسشنامه بود. پرسشنامه اول مربوط به وضعیت رضایت جنسی گلومبوگ-راست و پرسشنامه دوم مربوط به پرسشنامه روابط اجتماعی است. برای آنالیز همبستگی دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن با استفاده از نرم افزار SPSS.25استفاده شد.<br /> یافته ها: با توجه به نتایج به دست آمده از مدل رگرسیون، رضایت جنسی بر روی روابط اجتماعی با ضریب همبستگی بالایی تاثیر گذار است. و همچنین براساس نتایج آزمون همبستگی پیرسون و اسپیرمن ارتباط معنی داری بین روابط اجتماعی و تک تک بعدهای رضایت جنسی وجود دارد (p-Value< 0.05). میانگین نمرات کسب شده برای رضایت جنسی و روابط اجتماعی به ترتیب 1/41 و 15/47 بود.<br /> نتیجه گیری: نتایج نشان دهنده ارتباط موثر بین رضایت جنسی و روابط اجتماعی افراد میباشد لذا رضایت جنسی را میتوان متغیری میان شرایط اجتماعی و سلامت جامعه در نظر گرفت که کمیت و کیفیت آن بر میزان سلامت عمومی افراد موثر می باشد.
: رضایت جنسی,روابط جتماعی,زنان
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_1391.html
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_1391_4d7f7afb9763eb5c7ee48c664e6e760a.pdf
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
بیهق
2008-0328
2423-8104
25
1
2020
03
20
بررسی میزان رضایتمندی از خدمات پرستاری ارائه شده در بخش همودیالیزامید بیمارستان امام رضا)ع) تبریز
27
13
FA
فاطمه
بیابانی
گروه آموزشی داخای جراحی. دانشکده پرستاری مامایی تبریز. دانشگاه علوم پزشکی تبریز. تبریز. ایران
arashniya2012@yahoo.com
هدف :مراقبت پرستاری به عنوان بخش عمده ای از ارائه مراقبت سلامت که بر رضایت کلی بیماران تاثیر می گذارد، تعریف شده است. بهبود کیفیت مراقبت بدون توجه به نظرات و انتظارات بیماران امکان پذیر نیست. این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایتمندی از خدمات پرستاری ارائه شده در بخش همودیالیزامید مرکزآموزشی درمانی امام رضا(ع)تبریزانجام شد.<br /> روش ها: مطالعه حاضر مطالعه توصیفی می باشد که در سال 98با مشارکت بیماران بخش همودیالیز بیمارستان امام رضا(ع) تبریز انجام شد. حجم نمونه مورد نیاز 54 نفر به روش پایلوت تعیین گردید. برای سنجش میزان رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری از پرسشنامه استاندارد NSNS استفاده شد که نمره آن از 0 تا 100 متغیر است. از آزمونهای آماری توصیفی، کروسکال والیس، تی مستقل، اسپیرمن، استفاده گردید<br /> یافته ها :نتایج با استفاده از نرم افزار spss ویرایش 16 و آمار توصیفی تجزیه وتحلیل گردید. : میانگین کل نمره رضایتمندی از پرسشنامه NSNS ،39/11± 88/92 بود. بین میانگین رضایتمندی و شغل ارتباط معنی داری مشاهده گردید 001/0p نتایج: میزان رضاتمندی بالاتراز حدانتظار و مطلوب بدست آمد. درحیطه آموزش به بیمار با توجه به مقایسه بین حیطه های ابزار سنجش رضایتمندی استفاده شده در این مطالعه، با توجه به اهمیت جایگاه پرستاران در رضایتمندی از خدمات پرستاری ، لزوم تقویت بیشتر مهارتهای آموزشی؛ بالینی پرستاران شاغل در بیمارستانها، خصوصا در بخش های همودیالیز جهت افزایش رضایت بیماران توصیه می شود.
"رضایتمندی","خدمات پرستاری","بیماران همودیالیزی"
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_1392.html
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_1392_ac516ad4d80d100cab442571ae235ad8.pdf
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
بیهق
2008-0328
2423-8104
25
1
2020
03
20
بررسی شیوع کودک آزاری وبرخی از عوامل موثر برآن در دانش آموزان ابتدایی شهر نیشابور
39
28
FA
فاطمه
شمس آبادی
دانشکده علوم پزشکی نیشابور
shamsabadif1@nums.ac.ir
معصومه
جهانی افتخاری
گروه آموزش وارتقای سلامت - معاونت بهداشت -دانشکده علوم پزشکی نیشابور - نیشابور - ایران
m91.eftekhari@yahoo.com
مهدیه
بیات
دانشکده علوم پزشکی نیشابور
bayatm1@nums.ac.ir
کودک آزاری از جمله مشکلات عمده بهداشتی و اجتماعی در تمام کشورهاست که متأثر از مجموعه ای از عوامل فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی و برخی ویژگیهای کودکان میباشد. <br /> مواد و روشها: این مطالعه مقطعی برروی 447 نفر از دانش آموزان دبستانی انجام شده است. نمونه گیری به روش تصادفی چند مرحله ای انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای شامل 3 قسمت بود. بخش اول مشخصات فردی، بخش دوم سوالات در مورد تنبیه بدنی کودکان و بخش سوم شامل 20 سوال در ارتباط با مشکلات رفتاری پرخاشگری عملی، پرخاشگری کلامی، گوشه گیری و همکاری کودک در مدرسه بود. اطلاعات با استفاده ازآمارتوصیفی واستنباطی ازطریق نرم افزار 16spss مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.<br /> یافته ها: بیش از 70 درصد افراد مورد مطالعه تنبیه بدنی شده بودند.همچنین تنبیه بدنی با جنس و سن پدر رابطه معنی دار داشت. (05/0>P). بین میانگین نمره مشکلات رفتاری با تنبیه بدنی ارتباط معنی داری وجود داشت(p=0/01). همچنین بین حیطه های مشکلات رفتاری با تنبیه بدنی، نیز ارتباط معنی داری یافت شد (p=0/01).نتایج رگرسیون لجستیک چند متغیره نشان داد که سن پدر، سن کودک و جنس کودک از جمله متغیرهای تاثیر گذار در تنبیه بدنی بودند. (p <0.05).<br /> نتیجه گیرى: نتایج نشان دهنده شیوع بالای کودک آزاری در دانش آموزان مطالعه می باشدو با توجه به اثرات مخرب تنبیه بدنی بر سلامت روان و جسم کودکان، والدین بایستی از اثرات تنبیه بدنی بر رفتار کودکان اطلاع یافته و در راستای آن به آموزشها یی در خصوص تغییر شیوه تربیتی نیاز دارند.
کلیدواژه ها: کودک آزاری,دانش آموزان ابتدایی,مدرسه
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_1393.html
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_1393_7a6b08328e9b7ccced2e4fa9bba3fa62.pdf
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
بیهق
2008-0328
2423-8104
25
1
2020
03
20
ارزشیابی صلاحیتهای بالینی دانشجویان با استفاده از دفترچه ثبت مهارت: مطالعه مروری
57
40
FA
فاطمه
aghaei meybodi
0000-0001-5051-9781
گروه مامایی واحد میبد، دانشگاه آزاد اسلامی، میبد، ایران.
aghaeimaybodifatemeh@gmail.com
غزال
مروستی نیا
0000-0002-6868-5822
دانشجوی کارشناسی مامایی. عضو کمیته تحقیقات دانشجویی. دانشگاه ازاد اسلامی واحد میبد. یزد. ایران
ghazalmr23@gmail.com
مقدمه: ارزشیابی مهارتهای عملی دانشجویان در بالین یکی از وظایف بسیار پیچیده و مشکل در حیطه آموزش پزشکی است. دفترچه ثبت مهارتهای بالینی یا مهارت نامه(Logbook) یکی از روشهای ارزشیابی بالینی در رشته های علوم پزشکی و سنجش میزان اجرای اهداف آموزشی در زمینه های تعیین شده است. بنابراین این مطالعه مروری با هدف بررسی نقاط قوت و ضعف دفترچه ثبت مهارت بالینی (Logbook) جهت ارزشیابی صلاحیتهای بالینی دانشجویان انجام شد. <br />روش کار: این مطالعه به مرور مقالات منتشر شده بین سال های2008 تا 2020 پرداخته است و به منظور مرور منابع در پایگاههای اطلاعاتی معتبر مانند Pubmed, SID Iranmedex, Med lib, google Scholare, ،Magiran. Irandoc و با استفاده از کلید واژه های ارزشیابی بالینی، دانشجو، صلاحیت بالینی، دفترچه ثبت مهارت بالینی(لاگ بوک)، Clinical Evaluation، student،Clinical competence , Clinical Logbook، انجام شد. از بین 17 مقاله در نهایت بررسی روی 10 مقاله انجام گرفت.<br />نتایج: در مطالعات مختلف بطور کلی چهار حیطه کیفیت، ضرورت، پیامدها و نحوه تکمیل لاگ بوک مورد بررسی قرار گرفته بود. علاوه براین مواردی از قبیل میزان بازخورد مربی به دانشجویان و کارآیی آن و ارزشیابی تئوری در پایان دوره از موارد بررسی شده در مطالعات بودند.<br />نتیجه گیری: استفاده از لاگ بوک برای ازرشیابی بالینی با اشکالاتی همراه می باشد که لازم است در تدوین و اجرای آن دقت و برنامه ریزی وجود داشته باشد. برای کارآیی موثرتر آن نیاز به بررسی و بازنگری دوره ای و رفع اشکالات آن متناسب با نیاز هر رشته است.
لاگ بوک,ارزشیابی بالینی,دانشجو
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_1452.html
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_1452_b627dc37374d801ac7d434804c13e825.pdf