کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
بیهق
2008-0328
2423-8104
22
2
2017
09
22
بررسی وضعیت بار کاری در کارگران کارخانه کاشی و سرامیک شهرستان نیشابور در سال 1396
1
7
FA
سمیه
بلقن آبادی
*نویسنده مسئول،مربی، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران
atena_20082008@yahoo.com
امیر
نیرابادی
دانشجوی کارشناسی مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار، سبزوار، ایران
rozebanafsh26@yahoo.com
<strong>زمینه و هدف: </strong>بارکاری، میزان ظرفیت مورد نیاز افراد جهت دستیابی به سطح کارایی مناسب برای انجام یک وظیفه میباشد. وجود عواملی همچون نوع کار، تکرار کار، شدت و مدت زمان و عوامل روحی روانی باعث تشدید بار کاری می شود. هدف مطالعه حاضر ارزیابی ریسک بار ذهنی در کارکنان صنعت کاشی و سرامیک بود.
<strong>مواد و روش ها: </strong>این مطالعه مقطعی، توصیفی– تحلیلی به صورت سرشاری در بین 120 کارگر صنعت کاشی و سرامیک در شهر نیشابور انجام گرفت. به منظور ارزیابی بارکاری از شاخص NASA-TLX استفاده نمودیم. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 و با کاربرد آمارههای توصیفی و ضریب همبستگی پیرسونو اسپیرمن تحلیل شد.
<strong>یافته ها: </strong>نتایج به دست آمده حاصل از ارزیابی بارکاری با استفاده از شاخص NASA-TLX نشان داد که کارگران به ترتیب در ابعاد عملکرد و کارایی، احساس دلسردی و ناکامی و بار فیزیکی با نمرههای 87، 76 و 75 سطح نمرات بالایی دارند و کمترین نمره مربوط به میزانتلاشوکوشش با نمره 51 بود. بین تأهل، سطح تحصیلات، سابقه کاری، ساعات کاری افراد با بار ذهنی رابطه معنیداری یافت گردید.
<strong>نتیجه گیری: </strong>طبق بررسی انجام شده، میزان بارکاری در بین کارگران بالا است. بر این اساس برنامه مدیریتی جهت حذف یا کاهش بارکاری و یا حذف شرایط نامناسب کاری ضروری میباشد.
بارکاری,NASA-TLX,صنعت کاشی و سرامیک
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_973.html
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_973_8bff0f3eb2b8dad052feb5697dd1551e.pdf
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
بیهق
2008-0328
2423-8104
22
2
2017
09
22
رابطه بین معنای زندگی و هوش هیجانی با شادکامی در دانشجویان پرستاری
8
15
FA
نعیمه
قدرتی
کارشناس پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
naeemegh@yahoo.com
اکرم
قدرتی
*نویسنده مسئول،کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
aghodrati88@yahoo.com
مهدی
قناعتی
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، آموزگار آموزش و پرورش
<strong>زمینه و هدف: </strong>هدف از این مطالعه بررسی رابطه متغیرهای معنای زندگی، هوش هیجانی با شادکامی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار میباشد.
<strong>مواد و روش ها: </strong>روش این تحقیق توصیفی- تحلیلی است. جامعه ی آماری، دانشجویان پرستاری مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار بود که 245 نفر بودند. حجم نمونه 145 نفر و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بود. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد معنای زندگی (MLQ) هوش هیجانی برادبری و گریوز و شادکامی اکسفورد (OHI) بود.
<strong>یافته ها: </strong>در این پژوهش مجموعاً 145 نفر دانشجوی پرستاری شرکت داشتند که از این میان 6/58 درصد دختر و 4/41 درصد پسر بودند. میانگین سنی شرکت کنندگان 41/1± 67/20 و 4/61 درصد دانشجویان مجرد و 6/38 درصد متأهل بودند. همچنین 3/59 درصد بومی و 7/40 درصد غیر بومی بودند. یافته های آزمون همبستگی نشان داد که شادکامی با هوش هیجانی (384/0 r= 0001/0 p=) و معنای زندگی (384/0 r= 0001/0 p=) و مؤلفه های آنها رابطه مثبت و معناداری دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد متغیرهای پیش بین 1/21 درصد تغییرات متغیر شادکامی را تبیین می کند.
<strong>نتیجه گیری: </strong>هوش هیجانی بالا و وجود معنا و جستجوی معنا در زندگی با افزایش شادکامی دانشجویان پرستاری ارتباط دارد.
معنای زندگی,هوش هیجانی,شادکامی,دانشجویان پرستاری
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_974.html
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_974_696996f089922d1ce53bea6a069d9dcf.pdf
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
بیهق
2008-0328
2423-8104
22
2
2017
08
23
قره قاط و پیشگیری از عفونت دستگاه ادراری
16
22
FA
محبوبه
رسول زاده بیدگلی
*نویسنده مسئول، دانشجوی دکتری بهداشت باروری، مرکز تحقیقات پرستاری تروما، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
mehr232007@yahoo.com
ناهید
گلمکانی
مربی وعضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی مشهد(جرجانی)- دانشگاه علوم پزشکی مشهد
golmakanin@mums.ac.ir
سمیرا
ابراهیم زاده ذگمی
مربی و هییت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
ebrahimzadehzs@mums.ac.ir
سعیده
نصیری
کارشناسی ارشد مامایی
<strong>زمینه و هدف: </strong>عفونت ادراری یک بیماری باکتریایی است که 50 درصد زنان بالغ را مبتلا میکند که از این بین عفونت مکرر، 90 درصد موارد را شامل میشود. آنتیبیوتیک برای پیشگیری از عفونت مکرر دستگاه ادراری استفاده میشود که با توجه به عوارض جانبی داروهای شیمیایی از جمله حساسیتزایی، ایجاد مقاومت باکتری به آنها و ایجاد سمیت دارویی، استفاده از درمانهای گیاهی با عوارض جانبی کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند. بنابراین بر آن شدیم تا مقالهای مروری با هدف بررسی گیاه دارویی قرهقاط در پیشگیری از عفونت دستگاه ادراری تدوین نماییم.<br /> <strong>مواد و روش ها:</strong> با جستجو در سایتهای Ovid, Medline, Scopus, Science direct و Inter science و با استفاده از کلید واژههایComplementary Therapy, Alternative Therapy Herbal Medicine, و UTI مقالات مرتبط از سال 1994 تا سال 2012 بدست آمد.<br /> <strong>یافته ها: </strong>گیاهانی از جمله قرهقاط در پیشگیری از عود عفونت دستگاه ادراری میتوانند مؤثر باشند، اما هیچ مدرک علمی در ارتباط با میزان، غلظت و طول مدت لازم برای مداخله با استفاده از قرهقاط در پیشگیری از عفونت ادراری شناسایی نشد.<br /> <strong>نتیجه گیری: </strong>قرهقاط در پیشگیری از عفونت ادراری مؤثر است اما نیاز به انجام مطالعات بیشتر در این زمینه احساس میشود.
قره قاط,عفونت دستگاه ادراری,یشگیری
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_975.html
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_975_3872628bf0f71f232e33be91f690c131.pdf
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
بیهق
2008-0328
2423-8104
22
2
2017
09
22
مقایسه فراشناخت، انعطاف پذیری شناختی و تکانشگری در نوجوانان با منبع کنترل درونی و بیرونی
23
30
FA
حبیب اله
رسولی
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم شناختی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
rasouli_habib@yahoo.com
مهران
سلیمانی
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
msoleymani21@yahoo.com
فخرالسادات
قریشی راد
استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
fari_rad@yahoo.fr
زمینه و هدف: منبع کنترل درجه ای است که در آن افراد معتقدند که آنها می توانند نتیجه رویدادها را در زندگی خود کنترل کنند، بطوریکه با نیروهای خارجی فراتر از کنترل خویش مخالفت می کنند. هدف از این پژوهش مقایسه اتعطاف پذیری شناختی، فراشناخت و تکانشگری در نوجوانان با منبع کنترل درونی و بیرونی می باشد. <br /> مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع مورد-شاهد می باشد. در این راستا، 25 دانش آموز مقطع دبیرستان با منبع کنترل درونی و 25 دانش آموز مقطع دبیرستان با منبع کنترل بیرونی با پرسشنامه منبع کنترل راتر انتخاب شدند، و سپس توسط آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین، پرسشنامه فراشناخت نوجوانان و مقیاس تکانشگری بارت-11 مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره و توسط نرم افزار spss 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. <br /> یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که تفاوت معنی داری بین انعطاف پذیری شناختی، فراشناخت و تکانشگری در افراد با منبع کنترل درونی و منبع کنترل بیرونی وجود دارد(0001/0< p). <br /> نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که افراد با منبع کنترل بیرونی نقایصی را در انعطاف پذیری شناختی، فراشناخت و تکانشگری نشان می دهند.
منبع کنترل,فراشناخت,انعطاف پذیری شناختی,تکانشگری
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_985.html
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_985_f74c85b933c11cce286e00fa35d0bbbf.pdf
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
بیهق
2008-0328
2423-8104
22
2
2017
09
22
مروری بر کاربردهای نظریه یادگیری رفتار گرایی در آموزش پرستاری ایران: یک مرور نقلی
31
44
FA
حسین
کریمی مونقی
دانشیار، مرکز تحقیقات مراقبت مبتنی بر شواهد، گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، گروه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
karimih@mums.ac.ir
شهناز
احراری
*نویسنده مسئول، دانشجوی دکترای پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران
ahrarish941@mums.ac.ir
فاطمه
محمودزاده زرندی
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دانشکده پیراپزشکی، گروه اتاق عمل،دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایران
fmahmudzadeh@yahoo.com
سید ابوالفضل
وقار سیدین
استادیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
waghars@yahoo.com
<strong>زمینه و هدف</strong><strong>:</strong>اجرای مهارتهای آموخته شده نظری در محیط بالینی به واسطه فعال بودن دانشجویان در فرآیند یادگیری و ایجاد تغییرات قابل مشاهده در رفتار آنان محقق میگردد. با توجه به اهمیت حرفه پرستاری و کاربرد نظریه یادگیری رفتارگرایی درکسب صلاحیتهای بالینی این رشته این مطالعه با هدف مروری بر کاربردهای نظریه رفتارگرایی در آموزش پرستاری ایران انجام گرفت.<br /> <strong>مواد و روش ها:</strong> این یک مطالعه مروری از نوع نقلی است. دادههای موردنظر با جستجوی کلمات کلیدی فارسی و انگلیسی آموزشهای رایانهای، آموزش مبتنی برصلاحیت، تسلطآموزی، برنامههای شبیهسازی شده رایانهای بصورت جدا و ترکیبی در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و بینالمللی گردآوری گردید. معیارهای ورود شامل وجود کلیدواژهها درعنوان و چکیده مقالات، کلیه مقالات تمام متن فارسی و انگلیسی انجام شده در ایران و معیارهای خروج، موضوعات پژوهشی غیرمرتبط با آموزش پرستاری و مطالعات غیر بومی ایران بودند. درمجموع تعداد 330 مقاله یافت شد که پس از بررسی 32 مقاله مرتبط بین سالهای 2002- 2016 انتخاب و دادههای مورد نظر استخراج گردید.<br /> <strong>یافته ها:</strong> براساس یافتههای این مطالعه، استفاده از تئوری یادگیری رفتارگرایی به عنوان روش مکمل آموزشهای پرستاری سنتی، علاوه برکسب دانش نظری و عملی، فرصتی را جهت تفکر انتقادی و حل مسئله دانشجویان پرستاری فراهم میآورند.<br /> <strong>نتیجه گیری: </strong>با توجه به مزایای استفاده از تئوری رفتارگرایی جهت آموزش مهارتهای بالینی پیشنهاد میشود که در برنامه دروس پرستاری از روشهای آموزشی مانند آموزشهای رایانهای، مبتنی بر وب، شبیهسازی و مبتنی بر صلاحیت درکنار روشهای آموزش سنتی گنجانده شود.
آموزش پرستاری,رفتارگرایی,نظریه,بررسی متون
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_989.html
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_989_cac5c11a1acdb49fc944ae97a0790d80.pdf
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
بیهق
2008-0328
2423-8104
22
2
2017
09
22
بررسی رابطه راهبردهای تنظیم هیجان با پنج عامل بزرگ شخصیت
45
53
FA
بتول
مهرادصدر
کارشناسی ارشد روانشناسی- دانشگاه آزاد اسلامی, واحد نیشابور ، نیشابور، ایران
mohx@yahoo.com
راضیه
خسروراد
* نویسنده مسئول، استادیار گروه آموزش بهداشت، مرکز مطالعات و توسعه علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
rkhosrorad@yahoo.com
<strong>زمینه و هدف:</strong> ایجاد زمینه مناسب برای رشد و شکوفایی دانشجویان باتوانمندی های مختلف یکی از دستاوردهای بسته آموزش پاسخگو از طرح تحول آموزش است با توجه به این که مدیریت هیجان از نیازهای اصلی دانشجویان، و توانمندسازی آنها در این زمینه لازم است لذا در مطالعه ی حاضر ، به بررسی رابطه راهبردهای تنظیم هیجانی با عوامل شخصیت بر اساس مدل پنج عامل بزرگ شخصیت پرداخته شد.
<strong>مواد و روش ها:</strong> در این پژوهش غیر آزمایشی از طرح همبستگی استفاده شده است. تعداد 370 آزمودنی از دانشگاه حکیم سبزواری که بر اساس روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند پرسشنامههای تنظیم هیجانی و فرم کوتاه نئو را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t و آزمون تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد .
<strong>یافته ها:</strong> نتایج حاصل از تجزیه تحلیل آماری نشان داد سرکوب با روان رنجورخویی رابطه ی مثبت معنادار و با برون گرایی رابطه ی منفی معنادار دارد. همچنین بازارزیابی با برون گرایی و وجدان رابطه ی مثبت معنادار و با روان رنجورخویی رابطه ی منفی معنادار دارد. رابطه ی معناداری میان دو راهبرد بازارزیابی و سرکوب وجود نداشت که نشان میدهد این دو راهبرد به طور مستقل از هم مورد استفاده قرار میگیرند . نتایج حاصل از آزمون t نیز میان زنان و مردان تفاوت معناداری در استفاده از راهبردهای تنظیم هیجانی نشان داد. نتیجه آزمون تحلیل واریانس نیز بیانگر تفاوت در استفاده از راهبردهای تنظیم هیجانی در گروههای مختلف تحصیلی بود.
<strong>نتیجه گیری: </strong>افراد با ویژگی های متفاوت شخصیتی ،از راهبردهای متفاوتی در تنظیم هیجان استفاده می کنند.
راهبردهای تنظیم هیجانی,بازارزیابی,سرکوب,عوامل شخصیت
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_990.html
https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_990_01dc623d4acdd3ac704cd5424fc7a133.pdf