زمینه و هدف: از آن جایی که یکی از اهداف عمده دانشگاهها افزایش ارتقاء کیفی و کمی دانشجویان و پیشرفت تحصیلی آنان اا استفاده از حداکثر امکانات موجود در دانشگاه میااشد، لذا هر چه سلامت عمومی دانشجویان بهتر باشد،معدل پایان ترم و به تبع آن موفقیت تحصیلی آنان نیز افزایش مییابد. بنابراین با توجه به اهمیت مسائل سلامت عمومی دانشجویان درکشور جوان ایران ونقش مهم پایبند بودن به مسائل اعتقادی از جمله اعتقاد به نماز و نیایش در این راستا پژوهشی با هدف تعیین ارتباط نماز و نیایش با وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار صورت گرفت. مواد و روشها : نوع مطالعه توصیفی- تحلیلی وجمعیت مورد مطالعه کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار از سال دوم به بعد ، که در ترم تابستان سال87 مشغول به تحصیل بوده اند، در نظر گرفته شد. پرسشنامه مربوط به نماز و نیایش برگرفته از پرسشنامه اعتقادات مذهبی و معروف به پرسشنامه معبد که روائی و پایائی آن تأیید شده است، در اختیاردانشجویان قرار گرفته و تکمیل گردید . و آزمون های مجذورکای ، ضریب همبستگی و آزمون تی مستقل spss داده های حاصل از این پژوهش با استفاده از نرم افزار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: این مطالعه نشان داد که این معدل دانشجویان دختر و پسر از نظر آماری تفاوت معنا داری در هر یک از سه ترم در واقع میانگین مورد بررسی مشاهده شد .(معدل ترم P=0.001 معدل ترم2 P=0.002 معدل ترم3 P=0.02)در واقع میانگین معدل دانشجویان دختر بیشتر از پسر بوده است. همچنین بین نمره نماز با معدل دانشجویان در هر سه ترم بررسی ضریب همبستگی معنی دار(r=0.167) به دست آمد. بین نیایش با معدل ترم های 1-2-3 همبستگی نبود و بین متغیر غیر خوابگاهی بودن با نمره ی نماز و معدل دانشجویان رابطه معنی داری ( p=0.047)بدست آمد.نتیجه گیری: به طور کلی به جای آوردن فریضه نماز بش از نیایش بر موفقیت تحصیلی دانشجویان تأثیر گذار بوده است. متغیرهای جنس ، خوابگاهی و غیر خوابگاهی و نمره نماز بیشترین تأثیر را روی معدل دانشجویان طی 3 ترم داشته اند. سایر متغیرها نظیر سن، ترم تحصیلی، محل سکونت، نیایش و... بر معدل دانشجویان تأثیری نداشته است.