%0 Journal Article %T آگاهی، نگرش و عملکرد پرسنل بهداشتی-درمانی شهرستان خواف در مورد بیماری ایدز %J بیهق %I کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار %Z 2008-0328 %A حسنی پور ازگمی, سهیل %A سید خرمی, سید محمود %A خدامرادی, فرزاد %A عرب زوزنی, مرتضی %D 2015 %\ 07/26/2015 %V 20 %N 1 %P 42-52 %! آگاهی، نگرش و عملکرد پرسنل بهداشتی-درمانی شهرستان خواف در مورد بیماری ایدز %K دانش %K نگرش %K عملکرد %K اچ آی وی/ایدز %K خواف %R %X مقدمه: پرسنل بهداشتی درمانی به دلیل شرایط کاری ویژه جزء مهم‌ترین گروه‌های در معرض خطر ابتلای ناخواسته به اچ آی وی/ایدز می‌باشند. هدف مطالعه ما تعیین سطح آگاهی، نگرش و عملکرد پرسنل بهداشتی درمانی شهرستان خواف در مورد بیماری ایدز می‌باشد. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی 235 نفر (144 مرد و 91 زن) از پرسنل بهداشتی درمانی در سطح شهرستان خواف به روش نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه‌ای بدون نام دارای چهار بخش؛ بخش اول شامل اطلاعات دموگرافیک، بخش دوم شامل سوالات مربوط به آگاهی شرکت کنندگان در مورد عامل بیماری، راههای انتقال، علائم بالینی، تشخیص، درمان و راه های پیشگیری از آن (24 سوال)، بخش سوم مربوط به نگرش شرکت کنندگان در مورد بیماری (12 سوال) و بخش چهارم مربوط به عملکرد شرکت کنندگان در مورد بیماری، انجام گرفت. روایی پرسشنامه با استفاده از اعتبار محتوا و پایایی پرسشنامه با اندازه گیری آلفای کرونباخ ارزیابی گردید (0.87=α). تحلیل داده‌ها توسط نرم افزار SPSS 18 با روش‌های توصیفی و تحلیلی و توسط آزمون‌های کای دو، تی-تست و همبستگی انجام شد. یافته‌ها: 61.27% شرکت کنندگان در مطالعه را مردان تشکیل می‌دادند. میانگین سنی افراد 5.6±35.6 بود. پرسنل بهداشتی درمانی بسته به نوع شغل سطح متفاوتی از آگاهی، نگرش و عملکرد در مورد بیماری ایدز داشتند (47.5% دارای آگاهی خوب، 37.1% دارای آگاهی متوسط بودند. در مشاغل سطح پایین‌تر در سیستم بهداشتی درمانی که بطور بالقوه‌ای در خطر بیماری قرار دارند سطح دانش، آگاهی و عملکرد بطور معنی داری پایین‌تر می‌باشد (0.005p˂) که امری نگران کننده است. میزان آگاهی در بین کارکنان زن بیشتر از کارکنان مرد بود. نتیجه گیری: سطح آگاهی، نگرش و عملکرد پرسنل بهداشتی درمانی بطور کلی در حد نسبتا خوبی قرار داشت. در مشاغل سطح پایین که دارای تحصیلات دانشگاهی نیستند استفاده از روش‌های توام آموزشی جهت ارتقاء آگاهی، نگرش و رفتارهای پیشگیری کننده احساس می‌شود. %U https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_705_5abc343832b3e6bdf60d618c5e1c4eaf.pdf