%0 Journal Article %T بررسی میزان آگاهی و عملکرد والدین از کیف استاندارد و درصد استفاده از آن توسط دانش آموزان مدارس ابتدایی مناطق سه گانه ی شهر سبزوار در سال 86 %J بیهق %I کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار %Z 2008-0328 %A همایی, غفور %A یعقوبی فر, محمد علی %A اکابری, آرش %D 2015 %\ 07/26/2015 %V 13 %N 2 %P 37-40 %! بررسی میزان آگاهی و عملکرد والدین از کیف استاندارد و درصد استفاده از آن توسط دانش آموزان مدارس ابتدایی مناطق سه گانه ی شهر سبزوار در سال 86 %K کیف استاندارد %K آگاهی %K عملکرد %R %X زمینه و هدف : یکی از مسایلی که سلامت جسمانی افراد را در سنین بالا به خطر می اندازد، استفاده از کیف های غیر استاندارد در مقطع ابتدایی تحصیل می باشد. بنا بر عقیده ی کارشناسان خستگی و عوارض ناشی از استفاده این گونه وسایل به مراتب نگران کننده تر از مردودی دانش آموزان خواهد بود. لذا، این مطالعه با هدف تعیین آگاهی و عملکرد والدین از کیف استاندارد در شهر سبزوار انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه ی توصیفی است. جامعه ی پژوهش آن را دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر سبزوار تشکیل می دهند، آموزش و پرورش سبزوار به سه منطقه، تقسیم می شود؛ با توجه به این امر روش نمونه گیری خوشه ای و حجم نمونه 400 نفر برآورد شد. جهت تعیین روایی و پایایی مطالعه  ابتدا مطالعه ی مقدماتی به تعداد تکمیل 30 پرسشنامه صورت گرفت و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss استفاده شد. یافته ها: از مجموع 397 نفر پاسخ دهنده به پرسش نامه 17% والدین آگاهی بسیار خوب و 37.9% آنان آگاهی متوسط از کیف استاندارد داشتند.در میان آنها تنها 29.5 % از عوارض کیف غیر استاندارد مطلع بودند. در ارتباط با نوع عملکرد 77.5 % والدین هنگام خرید به طرح و مدل کیف تا استاندارد بودن آن توجه دارند. هم چنین مشخص شده که درصد ناچیزی از دانش آموزان از کیف استاندارد استفاده می کنند. نتیجه گیری: اکثر والدین آگاهی مطلوب در زمینه ی مشخصات کیف استاندارد نداشته و هنگام خرید نیزکم‌تر به خصوصیات کیف استاندارد توجه می کنند. %U https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_649_63167092ba8a67b9f76a3a677a863116.pdf