%0 Journal Article %T بررسی علل حوادث راکبین موتو رسیکلت مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان امداد سبزوار 1387 %J بیهق %I کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار %Z 2008-0328 %A پورحاجی, سعیده %A خیری, ،مهدی %A تدین, موسی الرضا %A پورحاجی, فاطمه %A اکابری, آرش %D 2015 %\ 07/26/2015 %V 15 %N 1 %P 18-22 %! بررسی علل حوادث راکبین موتو رسیکلت مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان امداد سبزوار 1387 %K راکبین موتور %K کلاه ایمنی %K حادثه %K اورژانس %R %X مقدمه: مرگ و میر ناشی از حوادث موتورسیکلت در همهی دنیا رو به افزایش است . تصادف موتورسیکلت 90 % منتهی به آسیب یا مرگ میشود. با توجه به شیوع حوادث ترافیکی بویژه راکبین موتورسیکلت و توسعه و پژوهش بیطرفانه در زمینه ی علل حوادث مربوط به موتورسواران میتوان با انجام چنین تحقیقی گامی موثر در جهت برنامهریزی برای کاهش این گونه حوادث برداشت. پژوهش حاضر به منظور بررسی علل حوادث راکبین موتورسیکلت مراجعهکننده به اورژانس بیمارستان امداد سبزوارانجام شده است. مواد و روش ها: روش نمونه گیری به صورت الگوی پواسن می باشد. در این روش از ابتدای مطالعه تمام راکبین مصدوم موتورسیکلت تا تکمیل 325 نمونه ادامه پیدا کردهاند. نوع مطالعه توصیفی مقطعی است. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه و پرسشنامه میباشد. استانداردسازی این پرسش نامه از طریق تایید روایی محتوی و شکل توسط افراد صاحب نظر و هم چنین پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ انجام شدهاست. با ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه 85 % محاسبه شد. علاوه بر آن با انجام تستهای آماری از قبیل آزمونهای آماری مجذور کای و تی مستقل و دیگر تستهای لازم سوالات تجزیه و تحلیل شد.  یافته ها: سن راکبین حادثه دیده بین 18 تا 23 سال و مدرک تحصیلی بیشتر آنان پایین تر از دیپلم بود. 83.4 درصد از کلاه ایمنی استفاده نکرده و 65 % آنها گواهی نامه رانندگی با موتورسیکلت نداشتند و نیز بیش تر حادثه دیدگان در عصر دچار حادثه شده اند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدستآمده آموزش راکبین موتورسیکلت به خصوص جوانان و ترغیب آنان به استفاده از کلاه ایمنی جهت کاهش صدمات امری ضروری است. %U https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_619_f1624bd01f19b0108038076782df038f.pdf