@article { author = {Davarinia Motlagh Quchan, Arezoo and zardosht, roghayeh and Mohamadzadeh Tabrizi, Zohreh}, title = {The Relationship between Emotional Intelligence and Academic Achievement in Medical University Students: A Review Study}, journal = {Beyhagh}, volume = {24}, number = {2}, pages = {1-9}, year = {2019}, publisher = {Student Research Committee of Sabzevar University of Medical Sciences}, issn = {2008-0328}, eissn = {2423-8104}, doi = {}, abstract = {Background and Aim: Academic achievement of students is one of the important indicators in evaluation of educational system. Emotional intelligence is one of the factors of success in educational, professional and social environments and it can predict the progress in different aspects of one''s life. This article aimed to investigate the relationship between emotional intelligence and academic achievement of students.. Methods: The present study is a narrative review. To find out the studies of SID with the keywords Student, Clinical Performance, Emotional Intelligence, Emotional Intelligence, Clinical Practice, Student, standardized at MESH, see the Google Scholar, Cochrane, Proquest, Magiran, Web databases. The 2009 to 2020 intervals were reviewed. Results: Findings showed that emotional intelligence influences academic achievement, adaptation, success, intelligence development, self-management, feelings of others, and in general, perceptions of individuals'' emotions. Emotional intelligence levels affect problem solving performance and the higher one''s emotional intelligence, the greater the problem solving power. Problem solving ability has a great impact on the control of impulses, stress and stress of students. Conclusion: : Given the importance of emotional intelligence on students ''academic achievement, it is suggested to enhance students'' emotional intelligence through its role-playing, creative and experimental scientific and innovative techniques in educational settings.}, keywords = {Emotional Intelligence,Academic Achievement,student}, title_fa = {ارتباط هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی: یک مطالعه مروری}, abstract_fa = {زمینه و هدف: پیشرفت تحصیلی دانشجویان از شاخص های مهم در ارزیابی نظام آموزشی است. هوش هیجانی یکی از عوامل موفقیت در محیط های آموزشی، حرفه ای و روابط اجتماعی است و به کمک آن می توان پیشرفت در جنبه های مختلف زندگی فرد را پیش بینی کرد. این مقاله با هدف ارتباط هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام شد. روش کار: نوع مطالعه حاضر مروری روایتی می باشد. برای یافتن مطالعات انجام شده بانک های اطلاعاتی Google Scholar,Pubmed, web of science, Cochrane, proquest ,Magiran, SID با کلید واژه های دانشجو، عملکرد بالینی، هوش هیجانی، Intelligence Emotional , practice Clinical , Student که در MESH استاندارد شده، در بازه زمانی 2009 تا 2020 بررسی گردیدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که هوش هیجانی در پیشرفت تحصیلی، سازگاری، موفقیت، رشد هوشی، مدیریت فرد، احساسات دیگران و به طور کلی در ادراک عواطف افراد تاثیر گذار است. سطح هوش هیجانی در عملکرد حل مسئله افراد تاثیر داشته و هر چه هوش هیجانی فرد بالاتر باشد، قدرت حل مسئله بیشتر می شود. توانایی حل مسئله تاثیر زیادی بر کنترل تکانه ها، استرس و تنشهای دانشجویان دارد. نتیجه گیری: با توجه به اهمیت هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان، پیشنهاد می شود برای تقویت هوش هیجانی دانشجویان، آموزش آن به صورت بازی در نقش، تکنیک های تجربی و علمی خلاق و مبتکرانه در محیط های آموزشی مورد توجه قرار گیرد.}, keywords_fa = {هوش هیجانی,پیشرفت تحصیلی,دانشجو}, url = {https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_1240.html}, eprint = {https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_1240_b4ae193857322e9abe9179a9608b1c4f.pdf} } @article { author = {Nouri, Hamideh and Smaeilnia Shirvani, Kambiz and Davarniya, Reza}, title = {The Effect of Spiritual Intelligence Training on Spiritual Well-Being and Life Satisfaction in Employees of Islamic Azad University of Gorgan Branch}, journal = {Beyhagh}, volume = {24}, number = {2}, pages = {10-23}, year = {2019}, publisher = {Student Research Committee of Sabzevar University of Medical Sciences}, issn = {2008-0328}, eissn = {2423-8104}, doi = {}, abstract = {Background and Aims: The present research was designed and conducted by the aim of investigating the effect of spiritual intelligence training on spiritual well-being and life satisfaction in employees of Islamic Azad University-Gorgan branch. Materials and Method: The present research was an applied research conducted with semi-experiential method which used a pretest-posttest with control group design. The population of the current study included all the employees of Islamic Azad University-Gorgan branch in the second half of 2017. The study sample consisted of 40 employees of the University who, after the initial interview and based on the study inclusion and exclusion criteria, were selected by available sampling method, and were then assigned into experiment and control groups by random assignment method (20 individuals per group). For gathering the data, the Spiritual Well Being Scale of Paloutzian and Ellison, and Satisfaction with Life Scale of Diener, were used. Spiritual intelligence training was held for the experiment group for 8 weekly two-hour sessions in groups but the control group subjects received no intervention. For analyzing the data, the univariate analysis of covariance (ANCOVA) and SPSSv20 were used. Results: Results of the analysis of covariance suggested that spiritual intelligence training significantly improved spiritual well-being and life satisfaction among the employees (P}, keywords = {Life Satisfaction,Spiritual Intelligence,Employees}, title_fa = {تاثیر آموزش هوش معنوی بر بهزیستی معنوی و رضایت از زندگی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان}, abstract_fa = {زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش هوش معنوی بر  بهزیستی معنوی و رضایت از زندگی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان طراحی و انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی و به لحاظ روش از نوع شبه تجربی بود و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده گردید. جامعه مطالعه حاضر متشکل از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در نیمه دوم سال 1396 بودند. نمونه این پژوهش شامل 40 نفر از کارکنان دانشگاه بودند که پس از مصاحبه مقدماتی و بر اساس ملاکهای ورود و خروج به مطالعه، به شیوه در دسترس انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه­های آزمایش و کنترل(هر زیر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. برای گردآوری داده­ها از مقیاس بهزیستی معنوی پالوتزین و الیسون و مقیاس رضایت از زندگی داینر استفاده شد. آموزش هوش معنوی در 8 جلسه دو ساعته به شیوه گروهی و هفتگی برای گروه آزمایش اجرا گردید، اما برای شرکت کنندگان گروه کنترل مداخله­ای ارایه نشد. تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری(ANCOVA) با استفاده از نرم افزار SPSS20 انجام شد. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش هوش معنوی به طور معناداری باعث بهبود بهزیستی معنوی و رضایت از زندگی کارکنان شده بود) 01/0 p< (. نتیجه گیری: با توجه به یافته­ها توصیه می­گردد، روان­شناسان و مشاوران از رویکرد آموزشی هوش معنوی در جهت بهبود وضعیت روان شناختی افراد استفاده نمایند.}, keywords_fa = {هوش معنوی,رضایت از زندگی,بهزیستی معنوی,کارکنان}, url = {https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_1264.html}, eprint = {https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_1264_bfc8017aa5dd59aa9be088fc13e8e450.pdf} } @article { author = {Shafiee-Kandjani, Alireza and hosseinpour, mohammadreza and Shojaa, Habib}, title = {The Relationship between Sexual Function and Mental Health in Women with Type 2 Diabetes in Tabriz}, journal = {Beyhagh}, volume = {24}, number = {2}, pages = {24-32}, year = {2019}, publisher = {Student Research Committee of Sabzevar University of Medical Sciences}, issn = {2008-0328}, eissn = {2423-8104}, doi = {}, abstract = {Background and Aims: Type 2 diabetes is a chronic disease that has serious metabolic complications. Sexual disorders are one of the chronic complications of diabetes that can affect mental health. The purpose of this study was to investigate the relationship between sexual function and mental health in women with type 2 diabetes in Tabriz.. Materials and Method: This study was a correlational study. The study population consisted of all female patients with type 2 diabetes. Sample size in the study population was 300 people selected by cluster sampling method. Research instruments were General Health Questionnaire (GHQ-28) and Rosen et al. Data were analyzed by SPSS software version 18 and descriptive statistics including descriptive and inferential statistics and Pearson correlation test. Results: According to the results of the research, there is a negative and significant correlation between sexual function and all mental health variables. That is, the decline in sexual function is associated with an increase in mental health disorders. (P. <0.05). Conclusion: Diabetes is a chronic disease that affects sexual function and mental health of patients. Therefore, it is advisable to pay attention to the sexual function of patients' mental health in treatment programs of diabetes.}, keywords = {Female sexual dysfunction,Type 2 diabetes,Mental health}, title_fa = {رابطه عملکرد جنسی با سلامت روانی در زنان مبتلا به دیابت نوع 2 شهر تبریزدر سال 1394}, abstract_fa = {زمینه و هدف: دیابت نوع 2 بیماری مزمنی است که عوارض متابولیک جدی به جا می‌گذارد. اختلالات جنسی، یکی از عوارض مزمن دیابت محسوب می‌شوند که می‌تواند سلامت روانی را تحت تأثیر قرار دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه عملکرد جنسی با سلامت روانی در زنان مبتلا به دیابت نوع دوم در شهر تبریز صورت پذیرفت. مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع همبستگی است. جامعه پژوهشی شامل کلیه بیماران زن مبتلا به دیابت نوع 2 بود. حجم نمونه در جامعه مورد مطالعه تعداد 300 نفر بر اساس روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ(GHQ-28) و پرسشنامه عملکرد جنسی زنان روزن و همکاران بود. برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 18 و آزمون‌های آماری توصیفی بلاخص، شاخص‌های پراکندگی، مرکزی و آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ها: بر اساس نتایج به‌ دست‌آمده از پژوهش بین عملکرد جنسی و تمامی متغیرهای سلامت روانی همبستگی منفی و معنادار وجود دارد. بدین معنا که کاهش عملکرد جنسی با افزایش اختلال در سلامت روان همراه است(p<0.05). نتیجه گیری: دیابت بیماری مزمنی است که عملکرد جنسی و سلامت روان بیماران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بر این اساس بهتر است در برنامه‌های درمانی بیماری دیابت به وضعیت عملکرد جنسی سلامت روانی بیماران نیز توجه لازم به عمل آید.}, keywords_fa = {اختلال عملکرد جنسی زنان,دیابت نوع 2,سلامت روانی}, url = {https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_1278.html}, eprint = {https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_1278_b2c4d1691d5364ec80ed4d6901befab9.pdf} }